• Anonym (Orolig)

För tidig pubertet? Hjälp!

Jag har läst att adopterade barn löper större risk att komma i puberteten för tidigt och nu börjar jag bli orolig att vår dotter på sex år är på väg dit.

Någon som varit med om dett och vet vart jag ska vända mig för att ta reda på om det är så? Jag har letat på nätet efter läkare erfarenhet av detta i Stockholmsområdet men inte hittat någon...

• Svar på tråden För tidig pubertet? Hjälp!
  • Anonym (hihi)

jag tror inte att man kommer i puberteten SÅ tidigt.. kanske mer runt tio? :) ring en läkare om du är orolig :)

• viseversa

ja vad ska du göra åt saken isåfall? Flickor från tex afrikanska länder kommer i puberteten tidigare.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (hihi) skrev 2008-12-02 11:18:05 följande:
    jag tror inte att man kommer i puberteten SÅ tidigt.. kanske mer runt tio? :) ring en läkare om du är orolig :)
    Problemet är ju bara att jag inte riktigt vet vart jag ska vända mig eftersom jag helst vill ha tag på en läkare med erfarenhet av detta. Därav min fråga här....

Och ja, runt tio bör man ju komma in i puberteten och därför är jag orolig att min sexåring redan är på väg dit, på tok för tidigt...
  • viseversa

fråga på bvc vart du ska vända dig.

Anonym (Orolig) skrev 2008-12-02 11:38:26 följande:

Problemet är ju bara att jag inte riktigt vet vart jag ska vända mig eftersom jag helst vill ha tag på en läkare med erfarenhet av detta. Därav min fråga här....Och ja, runt tio bör man ju komma in i puberteten och därför är jag orolig att min sexåring redan är på väg dit, på tok för tidigt...
  • viseversa

Problemet är ju bara att jag inte riktigt vet vart jag ska vända mig eftersom jag helst vill ha tag på en läkare med erfarenhet av detta. Därav min fråga här....Och ja, runt tio bör man ju komma in i puberteten och därför är jag orolig att min sexåring redan är på väg dit, på tok för tidigt...
  • viseversa

• NiXxI

Flickors pubertet

Flickors pubertet kan börja mellan 8 och 13 års ålder.
    Nio av tio flickor startar sin pubertet genom att brösten börjar växa. Var tionde flicka börjar med att få könshår eller hår i armhålorna. Behåring kan förekomma utan att puberteten startat.

Flickor börjar växa fortare samtidigt som brösten börjar växa. Första mens kommer omkring två år senare. Då kvarstår oftast 6-8 cm att växa, men flickor växer snabbast året före första mens. Totalt växer flickor omkring 25-27 cm under puberteten. Precis som för pojkar blir pubertetsspurten mindre när den kommer då flickan är äldre.

Källa; http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=2287

Så sex år om det nu är annorlunda för utländska flickor låter inte helt orimmligt faktiskt...

2008 ska blända skiten ur mig
  • Anonym (Orolig)
    viseversa skrev 2008-12-02 11:18:27 följande:
    ja vad ska du göra åt saken isåfall? Flickor från tex afrikanska länder kommer i puberteten tidigare.
    Förhindra att den bryter ut redan kanske? Jag vet att det finns flickor som kommer in i för tidig pubertet och att man då kan "stoppa" det ett tag, frågan var om det är någon som har tips om vart jag kan vända mig.
  • enola

TS: Varför tror du att din sexåring är på väg in i puberteten? Är det humöret eller kroppen? Om det är humöret kan jag trösta dig med att barn i sexårsåldern går in i något slags "sexårspubertet". Tydligen finns samma hormoner i kroppen då som i puberteten. Har själv en sjuåring hemma som jag skulle kunna svära på var tretton emellanåt, han beter sig precis som en tonåring! :)

Svar på tråden För tidig pubertet? Hjälp!