• planeraren

Vad har det för betydelse vilken årsarbetstid man uppger till FK?

Har nu fått en ny SGI framräknad av FK och så långt är allting bra. Men igår när jag pratade med hon som räknat ut allt så undrade hon över min årsarbetstid. Eftersom jag arbetat olika varje månad, dock minst 78%, så hade jag ingen aning om hur mycket det kunde vara utan gissade på 4,5 dagar/vecka. Hon skrev då om det till 250 dagar per år.

Men vad har det för betydelse?
    Tänk om det inte alls stämmer, om jag räknat helt fel?

Hur påverkar det min föräldrapenning till exempel? Någon som vet?

• Svar på tråden Vad har det för betydelse vilken årsarbetstid man uppger till FK?
  • Carisma95

Det kan säkert påverka.
    Men jag förstår inte; om SGI:n redan var fastställd (genom ett intyg eller lönespec?) så borde det väl inte funnits något mer att tillägga, vad gäller arbetstid eller nåt annat?

Mer info här:
    http://www.forsakringskassan.se/fakta/sgi_anstalld/?page=/privatpers/foralder/sgi/index.php
    Så räknar du ut din årsinkomst

Om du har lön och andra ersättningar i pengar hela året kan din årsinkomst beräknas med hjälp av den totala lönen så här:

månadslön x 12 veckolön x 52 eller timlön x 2080 timmar

Om du inte har helgersättning multipliceras vecko- eller timlönen med 50 veckor respektive 2000 timmar.

Har du ett bruttolöneavdrag, till exempel om du hyr dator av din arbetsgivare, sänks årsinkomsten och din sjukpenninggrundande inkomst i motsvarande mån.

• planeraren

Carisma95
    Precis, den är fastställd med hjälp av lönespecifikationer. När allt var klart och hon sa vilken min SGI var så kom hon på att hon inte fyllt i någon årsarbetstid och frågade då om detta. Det verkade inte göra så mycket att jag inte visste exakt. Men nu blev jag ju fundersam, jag vill ju att det ska stämma, tänk om något blir helgalet nu.

• planeraren

Jag ringde upp och det hade tydligen ingen betydelse. Jahapp

• kattochbebis

Intressant det där med att man ska beräkna på månadslön, veckolön och timlön. Om man är egen företagare då och får betalt per utfört uppdrag, oavsett hur många timmar man lagt ned? Det kan i vissa fall betyda att man har arbetat jädrans mycket men inte fått särskilt mycket betalt...

• Carisma95
    planeraren skrev 2008-12-02 12:40:05 följande:
    Jag ringde upp och det hade tydligen ingen betydelse. Jahapp
    Vad bra.
    kattochbebis skrev 2008-12-02 12:58:59 följande:
    Intressant det där med att man ska beräkna på månadslön, veckolön och timlön. Om man är egen företagare då och får betalt per utfört uppdrag, oavsett hur många timmar man lagt ned? Det kan i vissa fall betyda att man har arbetat jädrans mycket men inte fått särskilt mycket betalt...
    Ja, det är tyvärr så.
    Egen företagare har lite andra regler om jag inte minns fel. Står också om på hemsidan.
  • planeraren

kattochbebis
    Problemet är att det finns så många undantag och tillägg och inte minst specifika situationer som det är omöljligt att läsa sig till hur det är i att man ändå måste ringa och fråga för att veta att man inte har missat något.

Borde finnas en högskoleutbildning i att förstå att försäkringskassans regler..

Svar på tråden Vad har det för betydelse vilken årsarbetstid man uppger till FK?