• Nysnö

Mår illa EFTER jag har ätit? Känner någon igen sig?

Är i vecka 7 +4 tror jag (om jag har räknat rätt) och mår illa som fan. Det blir värre när jag äter. Och jag som aldrig har förstått mig på matvägrare får nu äta upp det...
    Jag hatar tanken på mat och att jag måste äta minst vart tredje timme får mig att kallsvettas. Jag har läst att man ska småäta hela tiden för att inte må så illa. Hjälper inte!!!! Blir bara värre!

Jag har provat sk seaband, men de hjälper inte (på mig).

Några tips? Snälla?

• Svar på tråden Mår illa EFTER jag har ätit? Känner någon igen sig?
  • Knoddas

Oh ja, jag känner igen mig. Fast jag är i v 37. Mår konstant illa känns det som och bävar för varje gång man måste äta. Nu beror det ju på att magen är så stor (så magsäcken är väl helt ihoptryckt), men jag hade det som du jobbigt i runt v 7 också. Nästan ingen mat smakade något vidare och jag fick verkligen tvinga i mig. Du kan trösta dig med att det blir bättre om ett tag. Kanske får du stå ut i några veckor men sen brukar det kännas ganska ok i graviditetens "mellanperiod". Försök käka allt som du tycker är jättegott. Lycka till!

• April Mamma

Stackare...jag mådde precis som du när jag var gravid.Åhhh vad jobigt det var.Det enda som jag kunde äta i början var barnmats burkar(spagetti o köttfärssås..)och knappt det...jag har tyvärr inget tips på hur du kan få det att försvinna,jag mådde illa och spydde till och från fram till v 30.Men en tröst är att det är värst i början.
    Lycka till med graviditeten och den kommade bebben.

• Nysnö

Tack, tack! Jag hoppas att det går över... i morgon...
    Det värsta är att jag inte tycker att NÅGOT är gott. Har försökt allt, men det fungerar inte. Buhuuu!

• Nysnö

Knoddas, hur länge mådde du illa i början? *griper efter alla halmstrån*

• skumtomte

Jag med!!! Jag vill bara ligga ner å sova men det går ju inte när man har en lekfull 3-åring som sliter å drar i en... Jag tänkte nog prova det receptfria Postfen...

Jag känner igen mig precis som du! Är också i vecka åtta. Vi får väl härda ut!

• Nysnö

Jag började fundera på om jag hade blivit magsjuk, då min kollega blev magsjuk i natt, men jag förkastade den idén ganska snabbt... Skulle jag ha varit magsjuk i två veckor? Näe.

Skumtomten, i går hittade jag ett the som har lugnat magen lite grann. Ett yogi the som jag köpte på en hälsokostbutik. Ginger Lemon Tea, No black te. Herb and spice blend... Hoppas att du mår bättre snart och att ljuset i tunneln visar sig någon gång. Jag räknar dagarna och hoppas att vårt lilla helvete ska ta slut snart. (Jag vet, jag har blivit skit-ego)
    Lycka till. Vi kanske hörs framöver!

• Kimsan82

Din stackare För mig va det motsatt..det ända som kunde stoppa mitt illamående var mat..vilket resulterade i att jag åt konstant
    Kan trösta dig med att mitt illamående gav med sig efter v 15 och har inte kommit tillbaka

*kramar* och Lycka till

• taiyin

Det enda som funkade för mig i början var att undvika stekt och stark mat, inte äta tills jag blev proppmätt och att dricka mycket efteråt... Vet inteom det kan funka för dig också kanske...

Hoppas att du snart mår bättre...

• Nysnö

Kan inte dricka heller, men jag ska se om det blir bättre med "snällare mat" jag ser inget mönster, eftersom jag mår illa av allt! Men i dag är jag vid gott mod! Inget spring på toan!

/WC-ankan

• taiyin

Låter bra! det sista man förlorar är hoppet... Och rätt vad det är så är det borta igen. Håll ut bara så blir det nog bra.

• Gillis

Hej!

Jag mådde också illa efter maten när jag var i v.7. Jag försökte mig på olika metoder och upptäckte att jag mådde bäst om jag åt små portioner, och då menar jag SMÅ, men att jag åt flera gånger istället.
    Mitt tips är att prova dig fram, så kanske du hittar ett sätt att slippa må illa.

Lycka till!
    /Gillis

• Nysnö

Tack, för goda råd,men jag är tillbaka på ruta ett. Kräks som ett djur och min kollega är magsjuk så jag måste jobba. Är osäker på om det är både graviditet och magsjuka. Men då borde jag vara sämre i magen.
    Får även upp småportioner med... Usch, är så himla ledsen. Man ska ju vara glad i det här tillståndet. Allt kretsar runt mat. Är hungrig hela tiden, och går omkring med en spypåse överallt. Charmigt...

/Ledsen

• taiyin

Usch, det låter inte roligt...

Har du provat Postafen? Det är en receptfri medicin mot åk-/sjösjuka. Hjälpte mig bra när jag var tvungen att "skärpa mig" på jobbet...

Annars hoppas jag att du kan få lite hjälp från din läkare eller barnmorska...

• Nysnö

Fick tag på barnmorskan. Hon rekommenderade Postafen i första hand. Min man får köpa det efter jobbet.

Tack, Taiyin! Jag vågar inte äta medicin, utan barnmorskans godkännande. Jag är kanske fjantig, men jag vågar inte ta några risker. Hon sa att det fanns andra mediciner som är receptbelagda om inte Postafen inte fungerar.

• taiyin

Nysnö: Bra! Förstår att du vill kolla med henne först... Hoppas att det hjälper dig!

• Cattla

Jag mådde precis som du fram till v 12. Alla sa "är lite och ofta", vilket inte fungerade alls, utan d var bara tvärtom-effekt... Jag åt istället så sällan som möjligt och när jag åt, försökte jag lura kroppen att jag inte ätit alls. Till ex. så åt jag buljong med lite ris i, då verkade kroppen tro att jag inte ätit alls utan bara druckit lite... Buljong med ris två ggr om dan, var det enda jag åt i två veckor när det var som värst.

Men plötsligt en dag så var allt bara borta, då kunde jag äta allt igen och bunkra upp de kilon som försvunnit!

• Nysnö

Nu har jag varit hos läkaren och jag såg hjärtat ticka! Jag fick en annan medicin och jag hoppas att den ska fungerar bättre än Postafen, som inte fungerade alls... Jag blev även halvtidssjukskriven, vilket känns skönt, även om jag dumt nog får dåligt samvete för att jag lämnar min kära kollega i sticket halva dagen.

Vilken underbar känsla att få se det lilla livet! Nu gör jag allt för att den ska må bra. (Jag har blivit en vandrande klyscha! He, he!)

Tack för alla goda råd!

Kram

Svar på tråden Mår illa EFTER jag har ätit? Känner någon igen sig?