• Ginny

Fårost = fetaost?

Hej! Såg ett recept med kall fårostkräm, är det samma sak som fetaost? Ska blandas med gräddfil och vara till en pastasallad. Kan det vara gott tror ni? Måste ha mat som är superenkel att laga till ett kalas imorgon.Någon som har något bra tips?

• Svar på tråden Fårost = fetaost?
  • annca

Inte givetvis likhetstecken. Finns fårostar som inte är fetaost. Men fetaost är (väl?) en fårost, så det borde väl funka.

• lata kocken Johanna

feta finns i olika varianter (även om får ska vara originalet)

och fårost finns i mängder med olika varianter (precis som getostar och komjölksostar)

men måste hålla med om att det låter som feta skulle passa jättebra till krämen

• Ginny

Tack tjejer! nu har jag varit och köpt fetaost, hoppas att det blir gott. =)

• Mollie

En fetaost för mig är en feta som enbart rä gjord på enbart fårmjölk. De fnns ju så många varianter idag, men om man kolalr upp det så är många gjorde på komjölk och så finns inte den riktiga smaken så att säga. Ska amn göra creme på fetaost tycker jag att det ska vara den riktigafetan för at få sältan och smaken!

jag gjorde en creme igår till grillningen på turkisk yoghurt, finhackade gröna oliver och smulad feta, citron-olivolja och lite citrontimjan! Mumma!!

Svar på tråden Fårost = fetaost?