• zundis

Fel på Sköldkörteln??

Hmm var precis på Mvc å fick reda på att jag har förmodligen fel på sköldkörteln, ska ¨ta ett blodprov å sen få svaret.. ÅÅÅÅÅ vad fan betyder det om man har fel på den???? Vad händer då? Är det något särskilt man måste göra då? Måste man äta medicin??? MVh å tack för svar

• Svar på tråden Fel på Sköldkörteln??
  • Redbit

Det är absolut inget farligt! Jag skulle gissa på att du har en underfunktion i sköldkörteln, och att den dykt upp under graviditeten. Inte helt ovanligt! Jag har själv underfunktion sedan flera år. Det enda det betyder är att du måste ta en medicin en gång om dagen i fortsättningen! Medicinen är dessutom en kopia av ett kroppseget hormon (som din sköldkörtel alltså inte tillverkar nog mycket av) så det är inte ens någon onaturlig medicin.

• Anmavi

Jag fick samma besked när jag väntade min son för 8 år sedan. Jag äter nu medicin och mår bra. En liten tablett om dagen. Det är sköldkörteln som producerar ett hormon som styr ämnesomsättnngen i kroppen som ju är nödvändig. Finns nog hur många trådar som helst här inne om detta men ska juh bara hitta dem.

• Singoalla

Jag har oxå en underfunktion på sköldkörteln, fick det i samband med graviditet och det är inte farligt. Man äter levaxin och det ger inga biverkningar, det kan ta lite tid att ställa in rätt dos, men det är det enda!

Jag var hemskt trött när jag blev sjuk, var inte hungrig, gick ändå upp i vikt, väldigt frusen. Det var en enorm seghet i kroppen tungt att röra sig. Håret blev sprött och trist.... lite nedstämt.

Jag var själv väldigt orolig för om det skulle påverka barnet negativt, men det var ingen fara! Nu har jag en underbar dotter på 7 månader som är hur frisk som helst!

Vilken vecka är du i?

• lillakulan

Hej!
    Jag fick bekräftat att jag hade underfunktion på sköldkörteln innan jag ens hunnit sätta igång med att försöka skaffa barn. Läkarna undrade om vi försökt än och sa att jag måste börja ta medicin, Levaxin, för att allt skulle rätta till sig. Men det finns andra lösningar. Jag fick hjälp genom alternativ medicin, en jätte duktig kille som kan sin sak. Nu har läkarna konstaterat att min sköldkörtel funkar som den ska och behöver inte ta någon medicin alls.
    Men oavsett vad du gör så måste du göra något.

• ElinC

zundis: Vad har du för symtom? om du har några? Jag har överproduktion i sköldkörteln. Viklet i princip rak motsatts till vad de andra här har. Ända sättet för mig att bli frisk var att operara bort sköldkörteln och nu är jag "frisk". Dvs Jag måste äta levaxin resten av livet. Men i övrigt mår jag bra.

• zundis

Äter som fan men bara rasar i vikt.. Ligger en bra bit under min normal vikt.. VIsserligen inte underviktig men.. Brukar väga 60-63kg men väger väger idag 52kg (vägde mig på MVC).Naglarna e sköra dom delar sig, håret e som fnöske å skört. Vet inte om det har med saken att göra men sover helt kass på sin höjd 3-4timmar per natt..

• Singoalla

lillakulan -

Vad var det för alternativ väg du valde? Jag har letat något sådant men inte hittat!

• Singoalla

Då kan det vara att sköldkörteln överproducerar, jag vet inte vad man gör då.

Svar på tråden Fel på Sköldkörteln??