• Rebelle

Julgodis UTAN nötter, kakao och havregryn?...

Har du några goda recept på julgodis UTAN nötter, kakao och havregryn? Vit choklad går bra!

Är allergisk och skall baka julgodis på söndag med några vänner. Tänkte få med mig några recept jag själv kan äta!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Julgodis UTAN nötter, kakao och havregryn?...
  • Sencha

Såna där pepparmintskyssar? blanda karamellfärg i, och toppa med vit choklad.

• Rebelle

Är det inte nötter i knäck?...

• Nyfiken gul
    Rebelle skrev 2008-12-02 14:00:39 följande:
    nej . nötter kan man tillsätta om man vill.

jag har gjort knäck i 10 år och aldrig haft tillstymmelse till nötter i det..
    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Senap
    NEj, grundreceptet är 2 dl grädde, 2 dl sirap, 2 dl socker
    Sedan kan man smaksätta med vad man vill - men nötter verkar ju dumt i detta fall.
    My sugar is raw
  • Vallie

vit jultryffel är det egentligen mandel i men jag kan tänka mig att de fortfarande är sjukt goda utan mandel

• Rebelle

Låter kanon!
    Skulle vilja ha hela recepten men liten beskrivning om hur man tillagar.

• Thursday

Det är väl oftast nötter i knäck, men man kan hoppa över dem!
    Pepparmintskyssar som någon skrev ovan (hoppa över chokladklicken). Samma recept kan göras med andra smaksättningar om man hittar essenser (Panduro?).
    Marsipanfigurer?
    Kola.
    Rispuffar, med vit choklad. Kanske med torkad frukt i för att piffa upp det lite?
    Vit chokladtryffel.
    Fransk nougat.

• Fåret Shaun
    mandel, men det kan man ta bort eller byta mot sesamfrön

Kola variera smakerna

Sen kan man göra mycket som det ska vara blockchoklad i och byta till vitchoklad, ibland kan man behöva lite mer choklad då
    Jag har så kul med fåret Shaun.....
  • Trolli

Gör kola, eller vit ischoklad :)
    Det brukar jag göra, jag äter inte heller kakao..

• gagge

Chokladbräck!

200 g mörk choklad
    2 tsk matolja
    250 g vit choklad
    cirka 1/2 dl polkagrisar

Gör så här:

1 Klä en plåt med foliepapper. Smält den mörka chokladen i en skål över sjudande vattenbad. Blanda i 1 tsk olja och rör om.
    2 Häll över den smälta chokladen över plåten. Vicka lite på plåten så att chokladen rinner ut till ett jämnt lager, cirka 3 mm tjockt. Ställ in plåten i kylen så att chokladen stelnar.
    3 Krossa polkagrisarna i en mortel.
    4 Smält den vita chokladen i en skål över sjudande vattenbad. Blanda i 1 tsk olja och rör om. Häll den vita chokladen över den mörka chokladen på plåten och vicka på plåten så att den vita chokladen rinner ut och täcker den mörka.
    5 Strö över de krossade polkagrisarna. Ställ in plåten i kylen så att chokladen stelnar. Bryt sedan
    chokladen i bitar.

Mina älskade två prinsessor!
  • Trolli
    Svar på #12
    gagge skrev 2008-12-02 14:17:42 följande:
    Chokladbräck!

200 g mörk choklad 2 tsk matolja 250 g vit choklad cirka 1/2 dl polkagrisar
    Men den mörka chokladen då? Kan man skippa den isf? Vit choklad går bra, men inte "vanlig" :)
  • gagge

aha... ja det kan man säkerligen göra

• gagge

bara ta dubbel mängd vit choklad och kanske klicka ut smeten i ischoklad formar istället?!

• Trolli
    Svar på #14
    gagge skrev 2008-12-02 14:27:25 följande:
    aha... ja det kan man säkerligen göra
    Hehe.. Okej =)
    Får prova det då.
  • Annachen

Vit chokladtryffel med apelsin

1 dl grädde
    25 g smör
    350-400 g vit choklad
    En skvätt Cointreau (apelsinlikör)
    Rivet skal från ca 1/2 apelsin

Koka upp grädde och smör. Ta av från plattan och rör i hackad choklad tills allt har smält. Smaksätt med apelsinlikör och rivet apelsinskal.
    I originalreceptet (från Arla.se) är det konjak och limeskal istället - prova med olika likörer!

Måste stelna länge i kylen (jag brukar hälla smeten i en glassburk)- över natten blir bra, Skär sedan i fyrkanter. Mums!

• VinterNoll2

Om det går bra med kokos så finns ju alltid bountybollar Supergoda och man kan säkert ha vit choklad istället för ljus choklad, det blir säkert lika gott.

Blanda 50g smör, 1/2 dl sirap, 1/2 dl florsocker, 2 dl vispgrädde i en kastrull och koka under omrörning i 5 - 8 minuter tills smeten börjar bli lite seg. Ta av från värmen och tillsätt 200 g kokosflingor. Låt smeten svalna något och rulla sedan små bollar och lägg på bakplåtspapper. (Skölj gärna händerna i vatten mellan varven så fastnar inte smeten så lätt på fingrarna) Ställ kallt minst en timma.
    Smält 200 g choklad i vattenbad och doppa bollarna i chokladen, låt dem stelna på ett nytt bakplåtspapper. Förvaras kallt.

Använd tandpetare för att underlätta doppningen i chokladen. Det ska bli ca 50 bollar.

BF början av Maj 2009
  • Trolli
    Svar på #18
    VinterNoll2 skrev 2008-12-02 14:35:07 följande:
    Om det går bra med kokos så finns ju alltid bountybollar Supergoda och man kan säkert ha vit choklad istället för ljus choklad, det blir säkert lika gott.
    Åhh.. Det låter RIKTIGT smarrigt =)
  • Rebelle

Hittade själv ett tips till knäck: "Tål du inte mandel kan den ersättas med ströbröd". Från ICAs hemsida!

Svar på tråden Julgodis UTAN nötter, kakao och havregryn?...