• Emma mamman

Ni som är gifta! En fråga om ringarna!

Oftast brukar det väl va så (här i sverige iaf) att man förlovar sig med ringar o så o sen senare, efter kanske några år så friar han, oftast. Då har han väl en ny ring till tjejen. o sen när man gifter sig så får båda ringar. Men tjejen ska ju inte ha tre ringar...
    Hoppas nån fattar vad jag menar med min röriga fråga...
    Känns urtöntigt att jag inte vet hur det funkar med det där.

Har en kompis som är förlovad o efter nio år så friade han till henne med en fin ring o nästa sommar ska de gifta sig. vågade inte fråga henne vad som händer med första ringen.

• Svar på tråden Ni som är gifta! En fråga om ringarna!
  • Pallas

Min man har bara en ring - förlovningsringen - jag har två.

• Norrlandsmorsan

Många förlovar sig i Sverige ett år innan de gifter sig ...

Vi förlovning så lovar man att man skall gifta sig med den partner man förlovar sig med...

Vid vigsel så brukar kvinnorna få en till ring ...medans mannen bara behåller sin förlovningsring som vigselring ...

Många väljer öven att ge mannen en vigselring

• HeyMama

Det är väl så att när man förlovar sig så får man varsin ring.

Sedan blir det varsin till vid vigseln (ibland har killen bara en ring medans tjejen har två).

• louice80

jag gifter mej om 2 veckor och kommer då att ha 2 ringar
    min blivande man kommer bara ha en ring men vi har lagt till
    en till datum bara

• jenalsam

Jag tror att det blir en kombination av svenskt och amerikanskt sätt såsom du beskriver.

I Sverige går det nog oftast till så att man tillsammans bestämmer sig för att fölova sig och byter då ringar, sedan bestämmer sig för ett datum för bröllop och byter ringar igen, eller att bara tjejen får en ring vid bröllopet.

I Usa är det ju sed att mannen friar med en ring och de förlovar sig då, och sedan nya ringar vid bröllopet.

Slår man ihop detta blir det ju tre ringar...

• pucken

klurigt det där med ringar =) tror att det egentligen är så att man gemensamt bestämmer att man ska förlova sig och skaffar ringar. sen bestämmer man tillsammans när man ska vigas, och då skaffar vigselringar. det är nog mer anglosaxiskt att mannen själv friar med en ring. så har jag fattat det.

jag fick inget frieri, både förlovningen och vigseln kom vi fram till gemensamt.

• Miss Cee

Så här är det:

Enligt svensk sed och tradition så byter paret ringar vid frieriet och är därefter _förlovade_. Vid vigseln får sedan kvinnan ytterligare en ring och man lägger till vigseldatumet också i mannens ring.

I andra länder får bara kvinnan 1 ring vid frieriet och sedan byter paret släta vigselringar vid vigseln. Tvärt om mot Sverige alltså.

KOmplikationer:
    Idag när många ser på amerikanska (och andra utländska) tvserier och filmer, samt att en del förlovar sig utan att det betyder en framtida vigsel (och därmed vill klämma in 2 frieri) så blir det mera komplicerat. Friar gör man när man förlovar sig, men om redan har förlovat sig, och ändå vill ha ett nytt frieri så kan man göra hur man vill med den ringen. Vill man så kan man ju sätta förlovningsring och vigselring på vänster hand som vanligt och sätta "frieriringen" på höger ringfinger. Men om du _är_ förlovad så har ju redan tåget gått eg. så om ni då vill ha in ett nytt frieri så kan ni göra hur ni vill.

Sedan några år tillbaka så kan man växla ringar även vid vigseln, så idag är det många par som växlar ringar 2 gånger, så att även mannen ska få 2 ringar. det gör man somman vill.

• Bebbsen05

Många som har 3 ringar, har det för de fått en i morgongåva. Denna har de då mellan förlovningsringen och vigselringen.
    Jag gifter mig på lördag och kommer då ha 2 ringar och sambon 1.
    Han gav mig alltså ingen ny ring när han friade

• Skrattmås

Jag gifter mig om en månad och vi kommer då att ha en ring var.
    Vi har inte förlovat oss innan och byter ringar vid vigseln.

För oss är förlovning superonödigt.

• mooogn

OT:

Ställ samma fråga på Bröllopstorget och jag looovar att du får en hemskt massa svar och en debatt som antagligen lär spåra ur. Hehe...

/mooogn. Förlovad, ogift och f.d medlem på BT i 1,5 år

Svar på tråden Ni som är gifta! En fråga om ringarna!