När "börjar" de 10 pappadagarna???
Hej!
Hej!
Det står följande att läsa på FK´s hemsida:
Dagarna kan tas ut till och med 60:e dagen efter den dag barnet kommer hem från sjukhuset och samtidigt som mamman har föräldrapenning. Du måste avstå från ditt arbete när du tar ut ersättningen.
Med andra ord kan du plocka ut dom när du vill inom 60 dgr.
vad jag förstått så börjar de samma dag barnet föds, alltså har inget att göra med om man är på bb eller ej! men man har däremot ganska gott om tid att ta ut dagarna, så om man vill kan pappan tex jobba varannan dag i två veckor istället för att vara hemma på heltid ena veckan. eller kanske jobba halvdagar om man vill. man ska anmäla till FK så fort barnet kommit, tips är att ringa så snart ni är hemma om man inte vill ringa direkt fr BB vill säga.. =)
om han kan ta ut komp-ledigt beror ju enbart på arbetsgivaren om de godkänner att man tar ut heldagar flera dagar i streck, vissa godkänner ju det. annars är mitt tips att han kan vara föräldraLEDIG utan att ta föräldrapenning (båda kan ju inte ta penning för samma dagar) om ni vill vara tillsammans med barnet mer. så gjorde vi, min man var hemma i tre mån med oss! han hade lite sparad semester också men annars var han föräldraledig med mig.
men vad tar man under själva förlossning som TS skriver, vi födde på helgen, så då blev det naturligt att ta pappadagarna på mån...
De tio pappadagarna tar man när man själv vill. Man måste inte ta dem på en gång, men inom 60 dagar från födseln.
Vad man tar under förlossningen är väl upp till pappan/arbetsgivaren. Antingen börjar man med sina 10 pappadagar med en gång, eller så tar man semester, tjänstledigt eller ev komp.
Dessa 10 pappadagar, räknas dom sedan bort från de 480 dagar man frå eller är dessa separata??
går ut då barnet är 2½mån
Hoppas jag föder på helgen då.. Är beräknad till en Torsdag..
Man kan ju inte ringa på morgonen till arbetsgivaren och säga "idag tar jag en semester dag"...