Marängaktig Sockerkaksbotten
Det har jag för mig att man skulle kunna göra. Är det någon som har recept på det. Tänkte alltså ha det som tårtbottnar.
Det har jag för mig att man skulle kunna göra. Är det någon som har recept på det. Tänkte alltså ha det som tårtbottnar.
Det finns en tårta som bla kallas för Brita tårta. Den är det en sockerkaksbotten på typ och sen maräng ovanpå, kan det vara den du tänker på?
Sockerkakssmet:
? 125 g smör
? 1 dl socker
? 2 st äggulor
? 1 1/2 dl vetemjöl
? 2 tsk bakpulver
? 1 dl mjölk
Gör så här:
Vispa smör och socker tills det blir pösigt, rör ned en äggula i taget. Blanda mjöl och bakpulver,
tillsätt detta i smeten omväxlande med mjölken. Bred ut smeten i långpanna med föroljat bakplåts-
papper.
Marängsmet:
? 2 st äggvitor
? 1 3/4 dl socker
? 100 g hasselnötter
? 3 dl vispgrädde
Gör så här:
Äggvitorna vispas till hårt skum, 1 dl av sockret vispas ned i vitorna kraftigt. Det ska bli en
hård blank smet. 3/4 av sockret vänds försiktigt ned i smeten.
Brer man marängsmeten över kakan i långpannan. Sedan strös de grova nötterna ovanpå.
Grädda kakan. När kakan är färdig delar man den mitt i tu. Vispa 3 dl grädde och bred ut
över ena halvan och lägg andra halvan ovanpå som lock.
Kommentar:
Kakan kan frysas utan grädde.
Ja, det är nog nåt sånt. Får nog göra två bottnar på för jag vill ha två olika lager i tårtan. Det blir nog grymmans sött och gott!
Men hur varm ska ugnen vara och hur länge ska den vara inne?
Oj det har de missat i receptet. Googla Britta tårta och se om du får upp det.
Lycka till!
Enligt mina recept heter den Pinoccio-tårta. Det verkar vara samma som Britta tårta
jaha, ok, det kan jag googla på också.
Jag känner till den som Glimminge-tårta, men då ska det gärna vara lite konserverade mandariner tillsammans med grädden mellan bottnarna också. ;)
"GlÖmminge-tårta" Ska det stå. :)