• guppyn

Marängaktig Sockerkaksbotten

Det har jag för mig att man skulle kunna göra. Är det någon som har recept på det. Tänkte alltså ha det som tårtbottnar.

• Svar på tråden Marängaktig Sockerkaksbotten
  • Snigelfart här

Det finns en tårta som bla kallas för Brita tårta. Den är det en sockerkaksbotten på typ och sen maräng ovanpå, kan det vara den du tänker på?

• Snigelfart här

Sockerkakssmet:
    ? 125 g smör
    ? 1 dl socker
    ? 2 st äggulor
    ? 1 1/2 dl vetemjöl
    ? 2 tsk bakpulver
    ? 1 dl mjölk

Gör så här:
    Vispa smör och socker tills det blir pösigt, rör ned en äggula i taget. Blanda mjöl och bakpulver,
    tillsätt detta i smeten omväxlande med mjölken. Bred ut smeten i långpanna med föroljat bakplåts-
    papper.

Marängsmet:
    ? 2 st äggvitor
    ? 1 3/4 dl socker
    ? 100 g hasselnötter
    ? 3 dl vispgrädde

Gör så här:
    Äggvitorna vispas till hårt skum, 1 dl av sockret vispas ned i vitorna kraftigt. Det ska bli en
    hård blank smet. 3/4 av sockret vänds försiktigt ned i smeten.
    Brer man marängsmeten över kakan i långpannan. Sedan strös de grova nötterna ovanpå.
    Grädda kakan. När kakan är färdig delar man den mitt i tu. Vispa 3 dl grädde och bred ut
    över ena halvan och lägg andra halvan ovanpå som lock.

Kommentar:
    Kakan kan frysas utan grädde.

• guppyn

Ja, det är nog nåt sånt. Får nog göra två bottnar på för jag vill ha två olika lager i tårtan. Det blir nog grymmans sött och gott!
    Men hur varm ska ugnen vara och hur länge ska den vara inne?

• Snigelfart här

Oj det har de missat i receptet. Googla Britta tårta och se om du får upp det.

Lycka till!

• mummelman

Enligt mina recept heter den Pinoccio-tårta. Det verkar vara samma som Britta tårta

• guppyn

jaha, ok, det kan jag googla på också.

• Swagger

Jag känner till den som Glimminge-tårta, men då ska det gärna vara lite konserverade mandariner tillsammans med grädden mellan bottnarna också. ;)

Svar på tråden Marängaktig Sockerkaksbotten