• dollyparty

    Mjuk bula i bakhuvudet. Vad kan det vara?

    Min dotter har precis lärt sig krypa och ställer sig upp mot stolar och liknande. Hon är bara 6 mån så hon har inte riktigt koll på balansen ännu och ramlar och slår sig en hel del. I förr går upptäckte jag en ganska stor mjuk "bula" i bakhuvudet, jag har aldrig känt något liknande bulor brukar ju vara hårda så nu undrar jag vad det skulle kunna vara. Är det något jag behöver vara orolig för?
    P.s Nu har jag köpt en mjuk hjälm åt henne så att hon inte ska slå sig mer.

  • Svar på tråden Mjuk bula i bakhuvudet. Vad kan det vara?
  • dollyparty

    Ja jag har en läkartid hos BVC på torsdag men jag funderar på att åka in redan ikväll. Hon verkar inte alls ha ont av den och är hur go och glad som helst. Märkligt.

  • 1977Maria Therese

    Är den blodfylld?Eller Jag skulle åka in redan idag.

  • coCKa

    Hejsan! Min son var också tidig att ställa sig så han ramlade en hel del. Han fick med en mjuk bula men mådde jätte bra i övrigt. Pigg och glad, hade inte ont när man kände på bulan. Jag ringde med och pratade med bvc men eftersom han inte hade varit avsvimmad eller mådde illa så trodde dom inte det var någon fara men jag åkte in till akuten ändå och det visade sig att han hade en spricka i skall benet!!! Stackars min lilla prins!!
    Det var jätte viktigt att han absolut inte fick ramla och slå sitt huvud under som närmsta 3 till 4 veckorna så det kunde läka.
    Jag köpte med hjälm och även en gåstol som jag inte hade tänkt göra men den blev nästan ett måste så man inte kan finnas där till 100% tex vid toa besök för som är otroligt snabba på att ställa sig upp och vill ju göra det hela tiden när som väl har lärt sig det! Hoppas inte din dotter har samma otur som min lilla prins och jag vill inte skrämma dig men var jätte noga att hon inte slår sig innan du vet om det är en spricka eller förhoppningsvis bara en bula!! Lycka till och skriv gärna sedan hur det har gått för er!

  • dollyparty

    Vi åkte upp till akuten och dom röntgade henne och det visade sig att det var en spricka i skallbenet. Stackars lilla. Dom sa att det inte var mycket man kunde göra utan att det självläker inom 2-3 veckor. Dagen efter ringde dom från sjukhuset igen då hade röntgenläkaren också till på henne plåtar och tyckte att det såg ut som hon hade 2 sprickor! och att vi skulle komma in igen så dom fick göra en skiktröntgen. Man måste ligga helt stilla då så dom gav henne lugnande och efter mycket om och men så somnade hon och dom kunde röntga henne igen och det visade sig då att hon hade 2 sprickor. Usch stackars. Nu har hon hjälm på sig hela tiden och jag går bakom henne hela tiden och passar. Vi ska tillbaka på återkontroll om 3-4 veckor så dom kan kolla att det läkt ordentligt. Det är ganska ovanligt att dom slår sig så det blir sprickor. Om dom får in ca 10 om dagen som ramlat och slagit sig så är det bara 1 i veckan som fått någon spricka. Hennes fall var inte ens särskilt högt utan bara sin egen höjd och mot en linoliummatta. Har nog haft maxad otur.

  • coCKa

    Tråkigt att höra att din lilla med fick skallfraktur!! Som sagt min lill prins fick med spricka bara genom att falla sin egen höjd!! Som du säger, maximal otur!! Det hade varit enklare om dom trillat ner från typ skötbordet för då hade man kunna sluta att byta blöja där och endast hålla till på golvet så hade man ju lätt kunna undvika att det händer igen!! Men som det är för oss kan det ju hända när som hälst hela tiden!! Men jag rekomenderar en gåstol om du inte redan har en sån!! hade inte tänkt köpa en sån men det behövs när man inte har möjliget att sitta på golvet och passa. För när dom upptäckt att dom kan börja ställa sig så vill som ju göra det hela tiden. Men som tur var läker det ju tillslut och min son fyller snart 1år och har inga som helst men av det som hände=)

Svar på tråden Mjuk bula i bakhuvudet. Vad kan det vara?