• Heliodora

Vad gör ni med överblivet potatismos?

När jag får hemgjort potatismos över har jag inte hjärta att kasta det utan brukar göra potatisbullar av det eller blanda ner i pannkakssmet och steka.

Vad gör du när du får potatismos över?

Recept mottagens gärna :)

• Svar på tråden Vad gör ni med överblivet potatismos?
  • silversvanen

Det blir potatisbullar här med.

• brumme lisa

Fiskgratäng!
    Lägg ett fiskblock i en form och moset runt om, häll över en god dill och/eller citronsås och ställ in i ugnen.

• 3barnsmor35

Slänger

Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403, Lillan 0604 & Lilla Trean BF 090624
  • Raka Pungen

jag äter upp det följande dag.

• ElinOlsson

Det går ju att värma på och ha i lite mer mjölk och smör, så blir det (nästan) som nytt igen!

• LoveSharPei

Antingen gör jag mos igen av det eller potatisbullar.

• englasmamma

jag häller det i en form, sen gör jag veg köttfärsås och häller det mitt i formen, på med ost och in i ugnen....
    mmmmm

• mandrarinen

Över??? Skulle det bli över så blir det någon matlåda extra. Såna går alltid åt.

Till er som får kokt potatis över kan jag tipsa om "sommarmacka" Knäckebröd, skivad potatis och bitar av falukorv. Jag har ketchup på men det ska vara senap. Jättegod! Fast jag får aldrig någon potatis över så här måste mackorna planeras...

• MG 81

Potatisbullar är alltid en hit Annars är Potatislåda gott. Då blandar man moset med ägg, mjöl, sirap och riven muskotnöt. Lägg i en ugnsform och grädda tills ytan får färg och blir knaprig. Gott att servera till köttbullar, stekt korv eller fläsk.

• Googels

Funderade just på hur man gör potatisbullar häromdagen... mamma brukade göra det när vi var små, men jag kommer inte ihåg hur hon gjorde. Någon som har lust att dela med er av era recept, eftersom det verkar vara ett populärt alternativ här?

• MissLillan

ta med det i köttfärssmeten istället för ströbröd etc. till köttbullar eller pannbiff

• MammanEmZ

Ja gör potatisplättar! blandar i ägg och mjäl o steker sen äter vi det med lingonsylt. Mumma :)

• mandorle

ha ett lager av köttfärssås,röra etc och sen potatismos över,riven ost och gratinera i ugnen!

• Heliodora

Tack för alla intressanta tips! Nu har jag lite mer att välja på när jag får mos över... Fortsätt gärna att skriva ner flera förslag. :)

• Viewsonic

Potatisplättar, gratäng mums.

• GrönaDruvan

Slänger eller matlåda dagen efter (beror på vad som finns kvar av övrigt) blandar dagen efter i lite mjölk så blir det gott igen!

• Viewsonic

Eller bara spara och värma upp igen med lite mjölk eller grädde

Svar på tråden Vad gör ni med överblivet potatismos?