• Angelica77

Kaffekanna som man pressar ner kaffet med

Funderar på att köpa en sån där liten kaffekanna i glas som man pressar ner kaffet när det stått o dragit sig ett tag.
    Nån som har en sån o har åsikter??
    Är dom bra?
    Blir kaffet gott?
    Häller man i kokande vatten`?
    Vad för typ av kaffepulver används?
    Nöjda?

• Svar på tråden Kaffekanna som man pressar ner kaffet med
  • Millimina

Jättebra kaffe, blir gott och går fort. Något knölig att diska ur. Man ska ju inte skölja ur kaffesump, utan det ska i komposten, men eftersom man pressat ihop kaffesumpen så blir den svår att få ur. Iofs som med kokkaffe förstås. Och då är det enklare eftersom vattnet är borta. Man häller i kokande vatten, vanligt bryggkaffe kan användas, till och med espressomalet, men det finns mer grovmalet kaffe, mitt emellan kok och bryggmalet. Heter nog presso-kaffe då. 

• Lilla Ap

Hej!

Jag har haft en Kaffepress och det finns bade plus och minus :)

Kaffet blir jattegott! Beroende pa var man bor och vattnets hardhet(kalkhalt), sa maste man valja olika kaffesorter, att prova sig fram ger besta resultat :)
    Du kan anvanda vanligt bryggkaffe, helst grovmalet. Det finns aven grovmalet kaffe speciellt framstallt for kaffepressar, borde finnas i vanliga kaffehyllan i en valsorterad livsmedelbutik.

Man haller i onskat antal kaffematt av kaffe, och fyller pa med nykokat vatten, for att lata blandningen dra i ca 15 minuter.
    Pressmekanismen skall vara "uppe", men locket skall tacka kaffekannan sa att det halls varmt. Efter 1 minuter pressar man forsiktigt ner pressen, var valdigt aktsam pa att inget kaffepulver smiter forbi, det ar lite motstand och pressen vill garna hamna pa sniskan! Men som sagt, sakta men sakert.

Minuset ar val mest att det blir kallt snabbare, sa man ska bara gora exakt den mangd man skall dricka.

Plus: Gott, enkelt, estetiskt :)

Hoppas jag gett dig bra information!

• Chivaz

IKEA har en som vi är nöjda med och har även gett bort en sådan som present och de blev jätteglada för den.

• Angelica77

Nu har jag köpt en Hur mäter man upp kaffe mot vatten?? Alltså doseringen!
    Saknades bruksanvisning.

• Millimina
    Angelica77 skrev 2008-12-10 17:44:40 följande:
    Nu har jag köpt en Hur mäter man upp kaffe mot vatten?? Alltså doseringen! Saknades bruksanvisning.
    Tror det står i vår kokbok. 1,5 dl kaffe för en liter vatten om jag inte minns fel, så får du räkna om det.
    Påskharen raskar över snöslask
  • Magnus80

Jag har en digitalvåg så jag väger både kaffepulver och vatten...
    -Koka vatten i vattenkokaren, under tiden väger jag upp kaffet, (jag använder oftast Zoegas pressokaffe).
    -Doseringen på kaffet är 60g kaffepulver/liter vatten.
    -Till mitt frukostkaffe tar jag 36g. kaffepulver och 600g vatten.
    -Rör om försiktigt med en sked och låt dra i 4 minuter och pressa.

• josefin22

jag har ingen kaffebryggare och min pappa måste promt ha kaffe när han kommer. så jag köpte en kaffepress för den tar lite plats och plus för att man kan köra med löste i den!

han var väldigt skeptisk i början. det ska vara som det alltid har varit är ju hans motto. men han var till slut tvungen och ge mied sig att det blev jättegott kaffe.

man kan köpa kaffe i mataffären, det ska bara stå prezzokaffe på paketet. det är lite mer grovmalet så det inte blockerar filtret i presen.

i min kanna (som är av "normal" storlek så häller jag i 8 mått med kaffe och fyller upp med vatten.

lycka till

Svar på tråden Kaffekanna som man pressar ner kaffet med