• Karisma

Saffransbullar med choklad?

Nu tänkte snart påbörja julbaket, funderar lite på en annan variant än den vanliga lussebullen.

Funderar på att ha i krossad choklad, hittar bara recept med vit choklad. Kan man använda mörk choklad åxå eller blir det inte bra?

Tänkte göra gifflar (om jag klarar det ) istället för "vanliga" bullar, fungerar det med choklad fyllning i dem? Blir även lussebullar till barnen.

/Kristina

• Svar på tråden Saffransbullar med choklad?
  • Raka Pungen

Jag tycker det låter jävla äckligt, men klart du kan prova. Kanske du gillar det.

• Miss Lau

Jag har alltid vit choklad i lussebullar, tycker de känns torra och trista utan. Fast mörk choklad låter konstigt, men testa du och meddela gärna hur det blev.

• Foodlover

Jag har testat men tycker inte att smakerna passar ihop alls.
    Vit choklad gifter sig däremot väldigt bra med saffran.

• Karisma

Ok det var det jag var orolig över att det skulle bli mysko smak med mörk choklad. Köper hem vit istället. Kan testa en eller två med mörk choklad. Bara för att

Är det vit choklad, smör och socker som gäller emellen?

/K

• Karisma

Om man förresten inte skulle välja choklad i, vad kan man då ha för fyllning i saffransbullar. Vad passar?

/k

• sweetyz

jag har mandelmassa och pärlsocker

• Chivaz

Här kommer ett gott recept som jag brukar göra.

Saffranslängd med vit choklad:

200 g smält smör
    50 g jäst
    2 pkt saffran
    1/2 tsk salt
    2 dl socker
    13-14 dl mjöl
    5 dl mjölk

Rör ihop och låt jäsa i 30 min. Dela i 4 bitar och kavla ut dem. Fyll dem med:
    75 g smör
    1/2 dl socker
    200g vit choklad

Vik ihop dem och låt dem jäsa 30 min till. Pensla med ägg och strö över pärlsocker. In i ugnen på 175°C i 25-30 min.

• Karisma

Chivas: Såg ngt sånt där recept men fattade det inte riktigt.

Man kavlar alltså ut degen, penslar på fyllningen sen viker man den dubbel så fyllnigen kladdas mot varandra?

Den jag såg skulle vikas två gånger (vet inte om det skulle vara fyllning en andra gång åxå). Tyckte det verkade så knasigt. Blir det som en vetelängd?

Tack för alla svar jag fått i tråden.

/Kristina

• Humlansbebis
    Chivaz skrev 2008-12-02 19:35:05 följande:
    Här kommer ett gott recept som jag brukar göra.Saffranslängd med vit choklad:200 g smält smör50 g jäst2 pkt saffran1/2 tsk salt2 dl socker13-14 dl mjöl5 dl mjölkRör ihop och låt jäsa i 30 min. Dela i 4 bitar och kavla ut dem. Fyll dem med:75 g smör1/2 dl socker200g vit chokladVik ihop dem och låt dem jäsa 30 min till. Pensla med ägg och strö över pärlsocker. In i ugnen på 175°C i 25-30 min.
    Blir nyfiken på att prova, men du... smälter du chokladen med fett+socker och brer på... eller river du chokladen över???
  • Zanna1983

Jag har gjort precis som vanliga bullar men fyllt med smör, socker och vaniljsocker! Blev supergott

• Chivaz

Man gör som när man gör kanelbullar (med smöret och sockret), smörar den utkavlade degen och strör på socker. Sen lägger man en sträng med hackad vit choklad i mitten och viker in/över de båda långsidorna över chokladen. Vänd sedan på längden så ändarna kommer nedåt när du lägger den på plåten. Hoppas detta blev tydligt...

• Karisma

Så man viker ändarna mot varandra så de möts i mitten?

Har bara gjort vanliga bullar där man rullar ihop allt efter att man lagt på all fyllning. Och sen skär. Har aldrig gjort vetelängd.

/K

• sept 12

Jag tycker att det låter gott med mörk choklad ska oxå prova om jag hinner

• Karisma

Går det lika bra med milda margarin som smör till bullarna? (till fyllningen) Glömde köpa riktigt smör.

/K

• Humlansbebis

Borde funka lika bra med margarin.

Ah, så man brer på allt.... jag brukar blanda ihop smör, socker och kanel till en gegga då jag bakar bullar, så detta var nytt för mig. Skyller på det som orsak till att jag inte fattade...

• omammao

Karisma skrev 2008-12-03 19:55:19 följande:

Så man viker ändarna mot varandra så de möts i mitten? Har bara gjort vanliga bullar där man rullar ihop allt efter att man lagt på all fyllning. Och sen skär. Har aldrig gjort vetelängd./K
    Jag har allafall vikt dem på varandra. om du förstår vad jag menar, typ tre lager..
    Det går med milda också, jag har provat med milda culinesse (alltså flytande margarin).
    Har även provat med mörk choklad, och tyckte inte om det. Vit choklad däremot hmm..gott!
  • Karisma

omammao skrev 2008-12-04 23:33:21 följande:

Karisma skrev 2008-12-03 19:55:19 följande:
    Jag har allafall vikt dem på varandra. om du förstår vad jag menar, typ tre lager.. Det går med milda också, jag har provat med milda culinesse (alltså flytande margarin).Har även provat med mörk choklad, och tyckte inte om det. Vit choklad däremot hmm..gott!
    Tack för svar.

Tyvärr så tog jag död på min jäst igår (brände ihjäl den) när jag skulle baka lussebullar så det blev inga bullar. Ska testa igen imorgon. Fast då med lyckat resultat.

/K
  • Humlansbebis

Karisma skrev 2008-12-05 11:16:50 följande:

omammao skrev 2008-12-04 23:33:21 följande:
    Tack för svar. Tyvärr så tog jag död på min jäst igår (brände ihjäl den) när jag skulle baka lussebullar så det blev inga bullar. Ska testa igen imorgon. Fast då med lyckat resultat. /K
    he he he, gör om - gör rätt! Lycka till!!
  • Karisma

JAAAAA

Degen jäser, ser riktigt stor och fin ut.

Så nu har jag lärt mig att det faktiskt spelar roll hur varm smör/mjölk blandningen är. Mitt i allt stress förra gången så tyckte jag att det var säkert bara någon som hittat på att den ska vara 37grader. Hmm hade ju väldigt fel.

/K

• Solskensmor

Jag fyllde en del av saffransbullarna med nutella i år, blev jättegoda...

Svar på tråden Saffransbullar med choklad?