• Femkrona

Besök hos BVC

Hallå alla härliga föräldrar!!

Jag har en liten fråga jag hoppas ni kan hjälpa mig med?!
    I Feb väntar jag och min sambo vårt första barn och kan knappt vänta.
    Vår livssituation just nu ser ut så här: Marcus pluggar i Tyskland och kommer hem varje helg, nu har vi bestämt oss för att ja ska flytta ner till Tyskland under de 7 månaderna det kommer att vara kvar på hans utbildning när bebisen kommit.
    Min fråga till er är hur ofta går man till BVC när de lilla knytet har kommit?

Stora Karmar Jossan

• Svar på tråden Besök hos BVC
  • Emerun

Jag gick 1gång i månden fram tills barnen var 10mån gamla. Man kan nog välja lite själv oxå om man tycker att man behöver det så ofta men vissa måste man ju gå till pga av vaccination el utvecklingskontroller. osv

• tessa84

Är säkert olika beroende på vart man bor, men vi gick när hon va:

3dagar
    2v
    4v
    7v
    10
    3 mån
    3½mån
    4mån
    5½mån
    6mån
    8mån
    10mån
    1år

♥ Mathilda 070727 ♥ Skrutt 2. BF 4 Feb -09 ♥ www.tessa84.blogg.se
  • Fruochmamma

Hittade detta på Trygg & Hansas hemsida - kanske hjälper lite på traven:

Hur ofta bör jag besöka BVC?
    Alla BVC har ett s k basprogram för undersökningar, vaccinationer etc. Antalet besök kan självklart anpassas för individuella behov. Första en till två månaderna tycker de flesta föräldrar att det är bra att komma en gång i veckan.

När barnet är mellan två och tolv månader, besöker de flesta föräldrar BVC ungefär en gång i månaden. Mellan ett och sex års ålder kallas barnen till undersökning vid 18-månader, 3 år, 4 år och vid 5 1?2 år.

När får vi träffa doktorn?
    Vid sex till åtta veckors ålder sker första läkarbesöket. Hjärta, lungor, höfter, reflexer, utveckling m m bedöms. Andra besöket sker vid sex månaders ålder för undersökning och bedömning av tillväxt och utveckling.

Tredje läkarbesöket brukar ske vid 10-12 månaders ålder. Även då görs en undersökning samt bedömning av tillväxt och utveckling. Fjärde besöket sker vid 5 1?2 års ålder. Då bedöms ev. hälsoproblem och utvecklingen inför skolstart.

Vid behov finns det hela tiden möjlighet till extra läkarkontroller.

(¯`°?.¸ ღ♥ Ludvig + Larsa + Tess + mamma = sant ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Duckan74

Jag gick en gång i månaden, men det var självvalt, för att väga och mäta. De bokade besöken för vaccination och koller var väldigt få.

• Femkrona

Tack så mkt för alla svar, nu har vi någonting att ställa in oss på...

Kramar Jossan

• Umm Elias

4 ggr första månaden, sen 1 ggr i månad till 6 mån och nu är det två månader mellan..

• Superhero

jag minns inte hur ofta vi gick och vilka besök som var vad.... men jag minns att många av besöken var bara väga, mäta längd o huvudomfång. det kanske finns någon form av barnhälsovård även i tyskland som kan utföra detta...? så blir det inte så mkt resor o sånt för er bara för rutinbesök.

• Carinamamma84
    Mellan 1-3dagen
    2v
    4v
    7v
    10
    3 mån
    3½mån
    4mån
    5½mån
    6mån
    8mån
    10mån
    1år
    15mån
    19mån
    2år
    3år
    4år

Med sonen fick jag gå 3ggr i vecka till Bvc på grund av hans stora längd och vikt.
    050607 Ebba&Amadeus 080814
  • Helene OSV

Med Valter (3½ mån.) har jag hittills gått två gånger!
    En vid "inskrivningen" när han var 2 veckor och ett läkarbesök när han var 2 månader! Nästa gång blir för läkarbesöket vid 6 mån. och sen blir det väl kring ettårsdagen antar jag.
    Vi väger och mäter själva en gång i månaden.

Med tjejerna gick vi oftare (typ en gång i månaden) men bvc-tanterna klagade bara på kurvorna (trots att tjejerna gick upp i vikt, växte och mådde alldeles utmärkt) och tjatade om ersättning, gröt och smakisar och kunde inte alls fatta att jag ville helamma i 6 mån. och fortsätta amma 2-3 år.

Så nu sköter vi det själva istället!

• frollen

det där är JÄTTE olika. första 0-5 månaderna gick jag till bvc ca var 3e till var 7e dag eftersom hon var liten och inte gick upp i vikt så bra.

hon är 7 månader nu och vi går fortfarande oftare äbn dom "normala kontrollerna" så det är väldigt olika. du vet ju inte vad det är för en bebis som tittar ut när det väl är dax ;)

Svar på tråden Besök hos BVC