Mli79 skrev 2008-12-02 22:50:01 följande:
Tack för infon!Det står att det är viktigt att plattan ska ligga under bröstpartiet - hur gör man med barn som är väldigt rörliga i sängen? Han skulle behöva en som täckte hela sängen isåfall.Han vaknar alltid mitt i natten och kommer över till vår säng - jag funderar på om man behöver två larm då eller om man kan lita på att man vaknar när han krampar. Vi är ju vana med att ha två barn i sängen så stilla och lugnt är det ju aldrig.
Vår sons "platta" är inte som den på bilden. Den ser helt annorlunda ut. De är som massor av vågor. Eller, tänk dig en jättestor kam där varje pinne är vågformad. Jättesvårt att förklara. I alla fall så är "kamryggen" längs ena långsidan av sängen och så går de vågformade "pinnarna" mot den andra långsidan. Vår pojke har en växa säng och larmet täcken nästan HELA sängbotten!
Dessutom sa de från hjälpmedelscentralen att larmet skulle reagerar även om man hade det i en vuxensäng och sonen låg längst ner i fotänden och krampade. Det är nog stor skillnad om man får plattan som är med på bilden (som liknar ett apné-larm) mot det som sonen fick. Som är massor av vågformade remsor och inte alls någon platta.
Prata med personalen på den avdelning en pojke är inskriven på. De borde veta vilka larm som kan vara aktuella och hjälpa till att allt är ordnat innan ni åker hem.
Vår pojke kommer också över och jag vaknar trots att han inte har stora anfall. Men, min man vaknar inte lika lätt.