• Mli79

Bästa epilepsilarmet för små barn?

Är det nån som har erfarenhet av något bra eller dåligt larm som kan användas i sängen? Jag vet inte ännu termen för den typen av anfall han får, fick diagnosen igår. Men han krampar tyst så jag antar att det måste kunna mäta muskelspänning och inte ljud. Han får komma hem från sjukhuset imorgon och försöker nu hitta rätt i djungeln. Man kanske får med ett larm från sjukhuset, typ att hyra tills man har köpt?

Har surfat på lite olika larm från bla falc och smidi. Vad ligger priserna på?

• Svar på tråden Bästa epilepsilarmet för små barn?
  • Eldo

Min pojke är i och för sig inte så liten längre (fyller snart 6 år), men han har ett ep-larm i sängen. Han krampar också "tyst" för det mesta och larmet är den chans vi har att höra honom.
    Sonens larm heter Emfit.
    http://www.mamut.net/zafe/epileptiskanfallsvaktse14%5B1%5D%5B1%5D.12.2005.doc
    Sonens "sängplatta" ser inte ut som det på sidan, utan är mycket större och ser ut som vågor. Svårt att förklara.

I Sverige betalar inte barn för hjälpmedel, som tex ett ep-larm. Om sjukvården anser att barnet är i behov av ett larm så får ni det utskrivet som hjälpmedel. Prata med avdelningen han vårdas på så kan de säkert hjälpa er.

• Mli79

Tack för infon!

Det står att det är viktigt att plattan ska ligga under bröstpartiet - hur gör man med barn som är väldigt rörliga i sängen? Han skulle behöva en som täckte hela sängen isåfall.

Han vaknar alltid mitt i natten och kommer över till vår säng - jag funderar på om man behöver två larm då eller om man kan lita på att man vaknar när han krampar. Vi är ju vana med att ha två barn i sängen så stilla och lugnt är det ju aldrig.

• Eldo
    Mli79 skrev 2008-12-02 22:50:01 följande:
    Tack för infon!Det står att det är viktigt att plattan ska ligga under bröstpartiet - hur gör man med barn som är väldigt rörliga i sängen? Han skulle behöva en som täckte hela sängen isåfall.Han vaknar alltid mitt i natten och kommer över till vår säng - jag funderar på om man behöver två larm då eller om man kan lita på att man vaknar när han krampar. Vi är ju vana med att ha två barn i sängen så stilla och lugnt är det ju aldrig.
    Vår sons "platta" är inte som den på bilden. Den ser helt annorlunda ut. De är som massor av vågor. Eller, tänk dig en jättestor kam där varje pinne är vågformad. Jättesvårt att förklara. I alla fall så är "kamryggen" längs ena långsidan av sängen och så går de vågformade "pinnarna" mot den andra långsidan. Vår pojke har en växa säng och larmet täcken nästan HELA sängbotten!
    Dessutom sa de från hjälpmedelscentralen att larmet skulle reagerar även om man hade det i en vuxensäng och sonen låg längst ner i fotänden och krampade. Det är nog stor skillnad om man får plattan som är med på bilden (som liknar ett apné-larm) mot det som sonen fick. Som är massor av vågformade remsor och inte alls någon platta.

Prata med personalen på den avdelning en pojke är inskriven på. De borde veta vilka larm som kan vara aktuella och hjälpa till att allt är ordnat innan ni åker hem.

Vår pojke kommer också över och jag vaknar trots att han inte har stora anfall. Men, min man vaknar inte lika lätt.
  • Mli79

Nu har vi fått nya bud från neurologen. Eftersom Hugo inte har fått tillbaka några anfall så har de klassat dem som krampanfall som triggats igång av infektion. Så nu ska han bara medicineras i 8 månader istället för flera år. Han trodde med säkerhet att Hugo aldrig skulle få tillbaka kramperna och tyckte därför att larm var onödigt. Men jag hade ju gärna garderat mig med larm ändå.. bara tanken på att han skulle krampa och vi inte veta om det är hemsk.

Nu är Hugo hemma och sover med två babyvakter i sängen så att vi märker om han bara så mkt som rör ena armen.

Ska kolla upp det larmet som du har, vad det skulle kosta att köpa utan "recept".

Svar på tråden Bästa epilepsilarmet för små barn?