Jag har själv varit bonusbarn i både min mammas och pappas äktenskap efter varandra. Jag blir alltid så ledsen när jag läser/hör om styvföräldrar som beskriver sina bonusbarn som allt annat än bonus. Jag blir också tacksam mot mina bonusföräldrar som alltid behandlat mig som om jag var deras eget barn. Jag har aldrig behövt känna mig ivägen eller oönskad någonstans. Min bonusmamma (svensk men bor inte i sverige) berättade en gång att en person från det sydeuropeiska land där min pappa kommer ifrån hade frågat hur hon kunde ha mig boende hos dem när jag var där, varför fick jag inte bo hos släktingar isället? Hennes svar på det var att om hon älskade sin man så älskade hon naturligtvis hans dotter också. Detta är många år sedan, men det värmde, och värmer fortfarande. Jag tror att känslorna för bonusbarnen handlar mycket om ifall man känner trygghet i sitt förhållande. Om man är trygg med sin partner behöver man inte vara rädd för konkurrensen från hans/hennes barn. (Sedan kan det naturligtvis finnas andra saker t.ex relationen med bioföräldern etc. som skapar problem, men dessa problem bör de vuxna kunna lösa, utan att blanda in barnen.)
Min uppmaning till alla bonusföräldrar är att ta hand om era bonusbarn och lär känna dem, de är säkert lika underbara som er partner - de är ju hans/hennes barn.
Jag är vuxen idag, med ett eget barn, och jag ser det som om jag har fyra föräldrar och min dotter fyra morföräldrar. Det är en gåva, till mig och min dotter från mina fyra föräldrar.