• Häggis

Gluten i snickers?

Är där gluten i snickers?

Undviker ni föräldrar med gluten all typ av godis eller vad är garanterat glutenfritt mer än marabou mjölkchoklad?

• Svar på tråden Gluten i snickers?
  • jessie78

Är marabou glutenfritt?

• Häggis

Ja marabou skall vara glutenfritt

• Ilonasmamma

marabou mjölkchoklad kan innte hålla spår av vete...iaf senast jag läste...för marabou gör ju digestive choklad och det görs i samma fabrik som de andra.

snickers innehöll seanst jag läste gluten/vete, spår av vete.

japp åt jag för första gången för ngt år sedan då det tidigare innehöll ngt med gluten(minns ej nu men undvek alltid det)..sen tror jag det står spår av vete nu.

men jag har celiaki(glulten) och äter marabou mjölkchoklad, trots att det kan inntehålla spår av vete

• Ilonasmamma

ananrs är skumgodis, gelegodis oftast fritt från gluten..och även mjölk osv.

det gäller att läsa...vissa är känsliga och reagerar på minsta lilla.

jag har tex blivit sjuk av en glutenfri bulle från bageri som bakas i vanlig miljö, ett vanligt bageri som även gör dietprodukter.

• MammatillO

Glutenfria produkter får aldrig bakas i samma lokal där vanligt mjöl förekommer Pga av att vissa är extremt känsliga ! Jag är inte själv extremt känslig .

• Ilonasmamma

V hjärtar J skrev 2008-12-06 15:21:20 följande:

Glutenfria produkter får aldrig bakas i samma lokal där vanligt mjöl förekommer Pga av att vissa är extremt känsliga ! Jag är inte själv extremt känslig .
    och det va ingen som informerade mig att den bullen inte bakas i glutenfri miljö, bullen va beställd åt mig på fika efter en begravning så det föll mig inte in att fråga den som serverade om den var bákat i glutenfri miljö..tyvärr. Ringde och skällde ut de efter noter sen och han som va ägare(nöt allergiker) till lokalen/cafe insåg allvaret och övergävgde starkt att byta leverantör.

tog alltså förgivet att den va ett specieltl bageri som bakat bullen, my bad!
  • MammatillO

Ilonasmamma skrev 2008-12-06 15:26:27 följande:

V hjärtar J skrev 2008-12-06 15:21:20 följande:
    och det va ingen som informerade mig att den bullen inte bakas i glutenfri miljö, bullen va beställd åt mig på fika efter en begravning så det föll mig inte in att fråga den som serverade om den var bákat i glutenfri miljö..tyvärr. Ringde och skällde ut de efter noter sen och han som va ägare(nöt allergiker) till lokalen/cafe insåg allvaret och övergävgde starkt att byta leverantör. tog alltså förgivet att den va ett specieltl bageri som bakat bullen, my bad!
    Vet en tjej här i min kommun som skulle öpnna ett glutenfritt bageri men fick ej då maskinerna som fanns där redan hade användts till att baka med vanligt mjöl .
  • Häggis

spår av vete står nästan på alla choklad. Det innebär inte att där är vete i som man behöver reagera på..

Tydligen innehåller marabou så lite gluten att man inte bör reagera på det??

• Ilonasmamma

Häggis skrev 2008-12-09 13:10:02 följande:

spår av vete står nästan på alla choklad. Det innebär inte att där är vete i som man behöver reagera på..Tydligen innehåller marabou så lite gluten att man inte bör reagera på det??
    jo men vissa är så himla känsliga så de reagerar iaf...jag reagerar inte på marabou

men däremot den bullen jag åt så måste det varit nån som slarvat ordentligt med nå mjöliga händer på min bulle..för jag va så sjuk!

och det är fan inte värt det i längden om man är känslig att riskera att bli sjuk..om man vet att man brukar reagera på saker som kan innehålla spår av det man är allergisk mot.

finns dock annan mjölkchoklad som inte innehåller spår av gluten/vete/nötter osv...det är bara att läsa..

ända sedan jag lärde mig läsa så läser jag själv på allt jag köper...det är så man upptäcker när de väl ändrar recepten till att vara gluten till utan gluten och tvärtom.
Svar på tråden Gluten i snickers?