• Anonym (Vill pausa)

Tror jag kommit på ett sätt att slippa jobba?

Om man har småbarn och vill få en paus från det jättekrävande jobbet ett tag, kan man göra så här då utan att behöva säga upp sig?:

Gå ner i tjänst till 75%

Plugga distanskurs på högskolan 50% (en kreativ lite "opluggig" kurs som är kul att sitta hemma och hålla på med, medan barnet går halvtid på dagis. Kreativt skrivande kanske...) Hur mycket är 50% studiemedel förresten?

25% föräldraledig om man har sparade dagar

= där borde man ju ha fått ihop sin 100%-lediga tid från jobbet, men det finns säkert några regler för att motverka sådana möjligheter att fly. Att man inte får gå ner i tjänst samtidigt som man pluggar kanske? Eller andra hinder?

Om man därtill vill ta ett enklare extrajobb (sälja barnkläder eller sexleksaker på homepartys kanske)- hur funkar då det? Får man kanske inte när man gått ner i tjänst?

Fast livet kanske bara skulle bli ännu stressigare om man krånglar till det så? Man kanske skulle skaffa ett barn till istället... mysigt!

• Svar på tråden Tror jag kommit på ett sätt att slippa jobba?
  • Anonym (Vill pausa)

Fast vi skulle få klara oss på kanske ca 8.000 kr i månaden + mannens lön + barnbidraget. Blir kanske 26.500 totalt och vi har en boendekostnad på ca 10.000 kr. Funkar det?

• Anonym

Man kan ju alltid säga upp sig och leva på mannen.
    Eller leva på socialbidrag.

• Anonym (Vill pausa)

JAG är BÄST skrev 2008-12-03 00:09:54 följande:

Hahahahah
    Var det såå kul?
  • Anonym (Vill pausa)
    Anonym skrev 2008-12-03 00:11:32 följande:
    Man kan ju alltid säga upp sig och leva på mannen.Eller leva på socialbidrag.
    Har ingen högavlönad man. Vill inte vara beroende av honom. Vill bara ha en paus. Vill inte leva på socialbidrag.
  • Anonym (UHvgui)

Får allergiska utslag, å andningsvårigheter när jag ser ordet: studera....hua!! Skaffar hellre ett bänne med kids å får va hemma med istället ja!!

• Anonym

Jag fattar nog inte riktigt.

Menar du att du först skulle gå ner till 75 % arbetstid. Och sen ta tjänstledigt för studier 50 % och föräldraledigt 25 %.

Och så plugga distans 50 %.

Men går arbetsgivaren med på att du är tjänstledig på 50 % och föräldraledig 25 %?

Varför inte ta tjänstledigt för studier och plugga heltid på distans. Det är inte så himla jobbigt. Jag har pluggat heltid på universitetet och lade inte mer än max 15-20 timmar i veckan på studierna.

• Anonym (Vill pausa)

Hoppas på att friåret ska komma tillbaks efter regeringsskiftet efter nästa val!

• Anonym (Vill pausa)
    Anonym skrev 2008-12-03 00:14:36 följande:
    Jag fattar nog inte riktigt. Menar du att du först skulle gå ner till 75 % arbetstid. Och sen ta tjänstledigt för studier 50 % och föräldraledigt 25 %.Och så plugga distans 50 %.Men går arbetsgivaren med på att du är tjänstledig på 50 % och föräldraledig 25 %?Varför inte ta tjänstledigt för studier och plugga heltid på distans. Det är inte så himla jobbigt. Jag har pluggat heltid på universitetet och lade inte mer än max 15-20 timmar i veckan på studierna.
    Arbetsgivaren får väl inte neka föräldraledighet? Eller att man går ner i tjänst när man har småbarn? Eller studieledighet? Men kombinationen får de kanske inte neka?

Heltidsstudier kunde ju också funka. Har nästan ett par hundra poäng. Ett par års möjliga CSN-lån kvar och betalar av mina sista befintliga studielån i december. Så varför inte skaffa nya lån? Gäller att hitta en "glidar-kurs" bara. Vill ju ha kul å inte jobbigt. (Sedan gör det ju inget om det är lite användbara kunskaper heller...)
Svar på tråden Tror jag kommit på ett sätt att slippa jobba?