• Anonym (sofie)

100 kr till frökenpresent. Vad säjer ni med barn på förskola??

På mitt dagis skickar en förälder ut mejl där man menar att vi ska samla hundra kronor per barn till present till fröken. JAg tycker personligen att det är för mycket pengar. Inte för att jag inte har råd men jag tycker att det är en för hög summa att begära. Jag är dessutom ensamstående och bor i en rik kommun så visst är min situation annorlunda från de flestas på dagis. Jag tycker inte att man begär hundra kronor av folk, det är fräckt. trettion kronor kan man begära, på sin höjd femtio med hundra?! Tänk OM jag inte hade haft hundra kronor...Självklart är jag anonym eftersom det är skamligt att inte vräka sig i pengar i dagens samhälle.

VAD tycker andra??

• Svar på tråden 100 kr till frökenpresent. Vad säjer ni med barn på förskola??
  • raspberryrevolution

nä det är på tok för mycket. en tjuga kanske om man ens ska köpa nått.

• Anonym

E det till EN fröken??!..Låter som mycket pengar..som du sär..30:- typ..herregud..Hur många barn? gånger 100:-,,Blir en stor present..

• dio

Jag tycker också att det är en alldeles för hög summa. Vad tänker sådana föräldrar med som kommer på en sån "brilljant" idé? Hemskt och väldigt pinsamt för de stackare som faktiskt inte har råd!
    Och om man har fler barn då på samma dagis, då kan det handla om 2-300 kronor.

Nej 30 kronor max. Det är ju då minst 10 barn på en avdelning så nog får fröken något fint för det. Det är väl ändå tanken som räknas och att visa uppskattning?

• LykkeLee

Jag fick ett brev från min dotters klass att varje barn ska samla 300:-/månaden i ett år till klasskassan. Vi fick ett kontonummer där vi SKA sätta in pengar. Kul för den som är ensamstående då! Det kan bli väldigt tydligt med klass-skillnader.. Plus att vi fick ett mail där även vi skulle sätta in 100:- var till julklapp till fröken med motivationen att "annars blir det ju bara nåt billigt skit".. eh.. jaha.. hmm..

• dio

Som sagt.pengar verkar proppa igen hjärnan på folk, varför tänker de inte ett steg längre???

• Anonym (sofie)

Varje barn ger 100 kr till tre fröknar. men sammanlagt blir det 1300 kr. Vilket blir en present för 300 kr per fröken. Jag vet inte men jag tycker att det är mycket pengar. Är det fel att köpa ngt för 150 kr/fröken???

Svartfågel
    äej men det låter faktiskt för helt jävla extremt. där hade jag sagt ifrån. 300 spänn i månaden begär man INTE. Kanske är det pisnamt för de som inte kan betala men är det inte mer pisanmt att kräva pengar av folk?

• Anonym

Nej, gör det inte! 100 spänn är alldeles för mycket tycker jag!

Vi gör en insamling till vår VD på jobbet varje år, och då ska man lägga 20 spänn var till honom ur egen kassa. På 80-100 pers blir det ju lite grann.
    Värst var det det året man drog in julklapparna för alla anställda medan VD:n ändå fick sin julklapp från de anställda. Kan tilläggas att han sitter med en lön på en halv mille i månaden...

20 spänn kan tyckas lite men det är principen...

• Anonym
    Anonym (sofie) skrev 2008-12-03 08:40:20 följande:
    Varje barn ger 100 kr till tre fröknar. men sammanlagt blir det 1300 kr. Vilket blir en present för 300 kr per fröken. Jag vet inte men jag tycker att det är mycket pengar. Är det fel att köpa ngt för 150 kr/fröken???Svartfågeläej men det låter faktiskt för helt jävla extremt. där hade jag sagt ifrån. 300 spänn i månaden begär man INTE. Kanske är det pisnamt för de som inte kan betala men är det inte mer pisanmt att kräva pengar av folk?
    Fast då blir de ju 33 kr per fröken, tyckte inte jag var konstigt iaf! Men 100 kr per fröken var mycket!
  • Trickety

Till jul och så brukar vi lägga max 50 kr till present. Men för ett år sedan ungefär så dog en av fröknarna och då la vi nog 100kr var till krans til begravningen. Jag tror det var 100 då men då är det en helt annan sak tycker jag. Men 100kr för present är alldeles för dyrt det håller jag med om.

• Miss Lau

Vi lägger 150 kr per familj (alltså inte per barn). Det blir presenter till all personal på förskolan, 10 st. Vad jag vet brukar de flesta välja att vara med men det är givetvis inget tvång.

Svar på tråden 100 kr till frökenpresent. Vad säjer ni med barn på förskola??