• MammaMickis

Hyacinter och julstjärnor-funderingar

Om jag köper hyacinter nu inom de närmaste dagarna, ska jag ta sånna med knoppar el "bara blad"? ill ju gärna att de ska blomma någon/några dagar innan julafton så då är ju frågan om hur långt gången hyacinten ska vara?

Och julstjärnor, alla i affärerna är ju i blom (säger man så?) men om jag köper nu så håller dom sig till julafton?

Och hur ofta ska man vattna resp blomma på ett ungefär?

• Svar på tråden Hyacinter och julstjärnor-funderingar
  • Tecken

Hyacinter har jag aldrig befattat mig med, men däremot julstjärnor. Det längsta mina julstjärnor levt var drygt 1 år. Så visst kan du köpa dem nu! Jag vattnar när det behövs, beror lite på hur stor blomman är, någon gång per vecka.

• 83Lovika

hyacinter är ju så billiga så du kan ju köpa flera under december.. Mina brukar blomma ca 1 vecka efter inköp, då ser man själva blomman men den är grön liksom (om du förstår).
    Vill du ha blommande hyacint på julafton så köp den ca 1 vecka innan. Eller dan före med en som redan är i fullblom.
    Luktar ju så underbart juligt.
    Brukar sällan eller aldrig vattna dem.

• NeNaNo

Hyacinter:

Hyacinter i kruka bör vattnas sparsamt men regelbundet så att inte jorden torkar ut. För att öka hållbarheten bör den placeras svalt nattetid. Långa blomstjälkar kan stöttas upp med en blompinne.

Köp en med knoppar nu och njut av den fram till jul.

Julstjärnor:

Jorden ska hållas lätt fuktig med ljummet vatten, kallt vatten bör undvikas helt. Vid bevattning ska jorden vattnas igenom ordentligt och torka upp lätt där emellan, men jorden får aldrig torka ut helt.

Julstjärnan placeras mycket ljust och soligt, men ska skuggas lätt i söder. För höga temperaturer kan göra att växten tappar bladen också för kalla förhållanden, under + 15°C, orsakar bladfall. Om växten står ljust håller färgen på högbladen bättre.

Det är jätteviktigt att paketera in blomman ordentligt hem från affären, annars dör den.

• Annani

Jag köpte hyacinter häromdan och jag svär att de vuxit en decimeter över natten. Jag har ganska varmt inne och då går det fort, så vill du ha dem till jul så vänta nån vecka och köp sen små!

• Annani

Julstjärnor köper du som de är, de står sig läääänge bara mna sköter dem. Jag har kvar en sen förra julen, visserligen utan de röda blade på, det krävs exakta avvägningar av ljus och mörker för att de ska blomma igen, men de pryder sin plats med bara gröna blad också!

• Joonas
    Annani skrev 2008-12-08 11:30:00 följande:
    Jag köpte hyacinter häromdan och jag svär att de vuxit en decimeter över natten. Jag har ganska varmt inne och då går det fort, så vill du ha dem till jul så vänta nån vecka och köp sen små!
    Jag har slutat vattna mina hyacinter, gillar inte när de får lång stjälk... Det de behöver finns i löken!
Svar på tråden Hyacinter och julstjärnor-funderingar