• Jasmina

Bra halal i Stockholm

Tänkte passa på att höra när jag ändå sitter här, någon som kan tipsa om vart i Stockholm (helst norra Stockholm) man kan köpa bra, fräsch halal mat?

Känner endast till två ställen, varav den ena ligger långt ifrån mig och den andra är svindyr.

Tänker på vanliga råvaror som färs och kyckling.

Ha en bra dag

• Svar på tråden Bra halal i Stockholm
  • Haraaz

Kyckling kan du köpa var som helst, de flesta affärer har eldorado, danpo o rose poultry's märken... de är alla halal... sen resonerar ju vissa att kyckling kan man bara döda genom att skära halsen av ändå så all kyckling tolkas som halal... köttfärs brukar jag köpa på willys/coop - Qibbla Halal's märke.
    Sorry att jag inte svarade var i Sthlm man kan köpa, bor ju inte där.

• Jasmina

Tack för att du svarade Men eldorado är ju inte halal (dessutom är det så dålig kvalité på lågprismärkena...)Samma sak tycker jag om fryst köttfärs.
    Men iaf, vi brukar bara köpa sånt kött som är halalmärkt. Menar du att även icke halal slaktad kyckling slaktas på halalvis? Det har jag aldrig hört, ska fråga min sambo vad han anser om det. Alla tycker ju så olika om det här.

• Haraaz

Köpte eldorado förra veckan o då var det en liten halal-slaktat ikon på paketet... Ja, min man anser det iaf. Han jobbade på Kronfågel o sa att det slaktas på samma sätt så han tolkar det som att det är halal.
    Egentligen tycker jag nästan det gör det samma för jag tror inte på att allt halal-märkt verkligen är halal /tycker man ser halal-märkt på nästan allt nu för tiden så jag tror de bara sätter dit en logo... men om du skulle vara i Göteborg nån gång finns där riktig chark o så med halalkött både på Oriental Livs (gamlestan) och inne i stan på Saluhallen...

• MsBeauty

om det inte finns halal så är kosher också tillåtet. men är ganska säker på att det finns halal i sthlm, men det är nog fryst det mesta... typ spånga och såna områden borde väl ha det. känner inte till sthlm så bra, men om du känner några andra muslimer där så fråga dem eller fråga i moskén.

• Jasmina

Ja, visst finns det halal i stockholm, men mest i södra slummen. Tycker det borde finnas mer på typ saluhallar än vad det gör. Synd.

• MsBeauty

Dw säljer väl det, där de räknar med att folk köper det... Även här jag bor finns endast halal kött i "slummen".

• Jasmina

Ingen från sthlm som har några tips?

• Radium

Skäktning (halalslakt, kosherslakt) är tack o lov förbjudet i Sverige enligt Djurskyddslagen.
    Vill ni äta djur som slaktats genom skäkning måste ni köpa det från utlandet.

(Men ni kanske syftar på djur som innan halalslakt blir bedövade? I så fall finns det i Sverige. Men enligt många muslimer är inte det riktig halalkött)

• EnRakKurva

Kistagrossen utanför Kista Centrum importerar från Lettland.

Sen har ju ju Rinkeby och Tensta. Och alla andra "gettoförorter".

• Jasmina
    Svar på #8
    Radium skrev 2008-12-05 09:43:25 följande:
    Skäktning (halalslakt, kosherslakt) är tack o lov förbjudet i Sverige enligt Djurskyddslagen. Vill ni äta djur som slaktats genom skäkning måste ni köpa det från utlandet. (Men ni kanske syftar på djur som innan halalslakt blir bedövade? I så fall finns det i Sverige. Men enligt många muslimer är inte det riktig halalkött)
    Det var inte riktigt den typen av svar jag var ute efter, men tack ändå.
Svar på tråden Bra halal i Stockholm