Vad äter era 6 månader bebisar?
Vill ni skriva ner lite här vad de äter till frukost/lunch/middag samt hur mycket de äter varje gång?
Vill ni skriva ner lite här vad de äter till frukost/lunch/middag samt hur mycket de äter varje gång?
Ändrade matschemat igår, tidigare åt hon en halv portion gröt till middag och ingen efterrätt. Jag trugar alltid med en hel portion gröt, men det brukar landa på en halv. Samma med lunch/middag, jag trugar med en hel dl men det varierar lite vad hon får i sig.
Bröstmjölk
En halv portion havregrynsgröt till frukost (en hel port.=1 1/4 dl vatten+pulver)
Bröstmjölk
En halv deciliter hemlagad fiskgryta till lunch (sötpotatis, morot, fisk, smör, dill, persilja)+AD-droppar och magdroppar
Bröstmjölk
Någon matsked fruktpure till mellis (katrinplommon/Päron)
Bröstmjölk
3/4 dl Kycklinggryta till middag + 1/2dl efterrätt
Bröstmjölk
Välling vid 23
frukost kl 9 då är det gröt!
lunch ca kl 12-13 brukar vara en flaska välling 200ml
middag 15-16 burkmat en liten med mat och frukt till efterrätt
kvällsmat ca kl 19 välling 200ml
och så äter han en flaska välling mellan 4-6
kl 07 ersättning ca 210ml
Kl 10 gröt med puré 1 port
kl 14 matpuré ca 1 burk
kl 17 ersättning 210 ml
kl 19.30 välling ca 150-200ml
Kl. 9-10 ca (precis vaknat) Liten skvätt bröstmjölk
Kl. 11-12 ca Bröstmjölk
Kl. 13-14 ca ½ stor burk matpuré + fruktpuré
Kl. 15-16 ca Bröstmjölk
Kl. 17-18 ca Fruktpuré ev. smörgåsrån/majskrok
Kl. 20 ca Nästan 1 hel port gröt
Kl. 21:30-22 ca Bröstmjölk
Kl. 3-7 nånggn ca Bröstmjölk
Varierar dock lite från dag till dag
kl 7 ca: Bröstmjölk. Kl 10 ca: Fullportion havre eller majsgröt med frukt mos,vatten att dricka. Kl 13 ca: en tredjedels stor burk mat, fruktmos till dessert. Kl 16 ca: Bröstmjölk. Kl 18 ca: Fullportion gröt med fruktmos. Kl 19 ca Bröstmjölk vid sängåendet.
Välling när han vaknar vid 6 tiden.
Gröt vid 9
Lunch vid 12 ( kött/fisk/ kyckling, potatis, grönsaker) ca 8 iskubsbitar
Mellanmål vid 3. Oftast en banan
Middag när vi äter då får han antingen en portion gröt eller riktig mat. 8 iskuber då också isf.
Sen vid 7 när han somnar för natten så får han en flaska välling
kl 6-7 tiden Ersättning
kl 9-10 en portion gröt
Lunch en hel burk barnmat
kl 16-17 en portion gröt
kl 19-20 välling
Innan jag skriver upp vad jag ger min snart 6 månaders (hon blir 6 månader nu den 12.e december)
så måste jag bara fråga till er som ger allt möjligt till barnet.. hur länge har ni gett smakpotioner osv? alltså annat än ersättning/bröstmjölk? tänkte bara på för man ska ju inte ge för mycket på en gång utan ta en sak i taget.
* ca kl 07, 07.30 - Ersättning 150 ml
* ca kl 10 - Majsgröt (en smakpotion, alltså två skopor matskjedar vatten + pulver) + 120 ml ersättning
* 13.00 - ersättning 150 ml
* 16.00 - ersättning 150 ml
* 19, 19.30 - ersättning 120 ml + majsgröt som på morgonen
men det är så olika, hon äter allt mellan 120 ml - 180 ml men 180 ml har hon bara fått i sig 2, 3 ggr.
ibland är hon ju mindre hungrig o ibland mer, ibland vill hon inte ha mycket alls.
så olika det kan vara :)
vill testa nåt nytt nu! provade potatismos blandat med ersättning men det gillade hon inte!!!!!!! visade hon tydligt. gröten får hon iaf i sig, oftast. har ni något förslag???