• maica75

Vad äter era 6 månader bebisar?

Vill ni skriva ner lite här vad de äter till frukost/lunch/middag samt hur mycket de äter varje gång?

• Svar på tråden Vad äter era 6 månader bebisar?
  • Strumpläst83

Ändrade matschemat igår, tidigare åt hon en halv portion gröt till middag och ingen efterrätt. Jag trugar alltid med en hel portion gröt, men det brukar landa på en halv. Samma med lunch/middag, jag trugar med en hel dl men det varierar lite vad hon får i sig.

Bröstmjölk
    En halv portion havregrynsgröt till frukost (en hel port.=1 1/4 dl vatten+pulver)
    Bröstmjölk 
    En halv deciliter hemlagad fiskgryta till lunch (sötpotatis, morot, fisk, smör, dill, persilja)+AD-droppar och magdroppar
    Bröstmjölk
    Någon matsked fruktpure till mellis (katrinplommon/Päron)
    Bröstmjölk
    3/4 dl Kycklinggryta till middag + 1/2dl efterrätt 
    Bröstmjölk
    Välling vid 23

Inled mig icke i frestelse, jag hittar själv
  • Imox

frukost kl 9 då är det gröt!
    lunch ca kl 12-13 brukar vara en flaska välling 200ml
    middag 15-16 burkmat en liten med mat och frukt till efterrätt
    kvällsmat ca kl 19 välling 200ml
    och så äter han en flaska välling mellan 4-6

• Strumpläst83
    Imox skrev 2008-12-03 10:40:01 följande:
    frukost kl 9 då är det gröt!lunch ca kl 12-13 brukar vara en flaska välling 200mlmiddag 15-16 burkmat en liten med mat och frukt till efterrättkvällsmat ca kl 19 välling 200mloch så äter han en flaska välling mellan 4-6
    Oj vad mycket välling? Dricker han/hon det rakt av? Jag får i min lilla 100ml kanske om jag trugar lite med flaskan. Fast hon är ganska liten i maten, din kanske är matglad?
    Inled mig icke i frestelse, jag hittar själv
  • annie80

kl 07 ersättning ca 210ml
    Kl 10 gröt med puré 1 port
    kl 14 matpuré ca 1 burk
    kl 17 ersättning 210 ml
    kl 19.30 välling ca 150-200ml

• Imox
    Strumpläst83 skrev 2008-12-03 10:50:42 följande:
    Oj vad mycket välling? Dricker han/hon det rakt av? Jag får i min lilla 100ml kanske om jag trugar lite med flaskan. Fast hon är ganska liten i maten, din kanske är matglad?
    japps han skulle nog äta mer om han fick!!!
    han är mattokig i allt så är faktist skönt!!
  • Blackwinged

Kl. 9-10 ca (precis vaknat) Liten skvätt bröstmjölk
    Kl. 11-12 ca Bröstmjölk
    Kl. 13-14 ca ½ stor burk matpuré + fruktpuré
    Kl. 15-16 ca Bröstmjölk
    Kl. 17-18 ca Fruktpuré ev. smörgåsrån/majskrok
    Kl. 20 ca Nästan 1 hel port gröt
    Kl. 21:30-22 ca Bröstmjölk
    Kl. 3-7 nånggn ca Bröstmjölk

Varierar dock lite från dag till dag

• stinamaräng

kl 7 ca: Bröstmjölk. Kl 10 ca: Fullportion havre eller majsgröt med frukt mos,vatten att dricka. Kl 13 ca: en tredjedels stor burk mat, fruktmos till dessert. Kl 16 ca: Bröstmjölk. Kl 18 ca: Fullportion gröt med fruktmos. Kl 19 ca Bröstmjölk vid sängåendet.

• Dahlia

Välling när han vaknar vid 6 tiden.
    Gröt vid 9
    Lunch vid 12 ( kött/fisk/ kyckling, potatis, grönsaker) ca 8 iskubsbitar
    Mellanmål vid 3. Oftast en banan
    Middag när vi äter då får han antingen en portion gröt eller riktig mat. 8 iskuber då också isf.
    Sen vid 7 när han somnar för natten så får han en flaska välling

Äntligen.. Efter flera års kämpande och ivf / icsi är vår lille Eddie här
  • Åzzy

kl 6-7 tiden Ersättning
    kl 9-10 en portion gröt
    Lunch en hel burk barnmat
    kl 16-17 en portion gröt
    kl 19-20 välling

• Drömmerdrömmar

Innan jag skriver upp vad jag ger min snart 6 månaders (hon blir 6 månader nu den 12.e december)

så måste jag bara fråga till er som ger allt möjligt till barnet.. hur länge har ni gett smakpotioner osv? alltså annat än ersättning/bröstmjölk? tänkte bara på för man ska ju inte ge för mycket på en gång utan ta en sak i taget.

* ca kl 07, 07.30 - Ersättning 150 ml
    * ca kl 10 - Majsgröt (en smakpotion, alltså två skopor matskjedar vatten + pulver) + 120 ml ersättning
    * 13.00 - ersättning 150 ml
    * 16.00 - ersättning 150 ml
    * 19, 19.30 - ersättning 120 ml + majsgröt som på morgonen

men det är så olika, hon äter allt mellan 120 ml - 180 ml men 180 ml har hon bara fått i sig 2, 3 ggr.

ibland är hon ju mindre hungrig o ibland mer, ibland vill hon inte ha mycket alls.

så olika det kan vara :)

vill testa nåt nytt nu! provade potatismos blandat med ersättning men det gillade hon inte!!!!!!! visade hon tydligt. gröten får hon iaf i sig, oftast. har ni något förslag???

Svar på tråden Vad äter era 6 månader bebisar?