• Anonym (skuldsaner)

någon här med erfarenhet av skuldsanering?

Hej!
    Jag har nu hamnat så jag inte vet vilket ben jag ska stå på.Tårarna bara forsar o vad hjälper det?Har nu talat med fogden o de kan inget göra.Vi ska leva på lite o ingenting nu läääänge...
    Hon rekomenderade då mej en skuldsanering..
    Så nu undrar jag finns det någon här som har det?hur går det till?får man mer över än vad man får ha när man är hos fogden?
    Vill självklart bet mina skulder....men får det sååå snålt nu!!
    Vi har 4barn o jag är gift.
    Tyvärr är vi hos fogden båda 2...

OBS!!! OBS!!!
    Vill EJ ha påhopp o dylikt jag mår tillräckligt dåligt redan.

• Svar på tråden någon här med erfarenhet av skuldsanering?
  • Anonym

Min man gjorde en skuldsanering, han gick till banken och tog ett lån, har hans pappa som borgenär. Betalade allt hos fogden och på så sätt fick vi mindre ränta att betala, tog även mina studielån i samma veva.
    Blev stor skillnad att bara betala till banken med en enda ränta.

Vi behövde låna 50 000
    allt beror väl på hur mkt man har hos fogden.

• Anonym (skuldsaner)

ja tyvärr har vi ingen som kan eller vill ta lån åt oss....tillsammans har vi skulder på 300 000.

• Anonym

ja det är ju betydligt mycket mer än vi behövde låna. Man måste ha en borgenär annars går det inte att låna.
    Kan ni sälja massa som ni har hemma liggandes då?
    bara att sälja på tradera eller något.

• Anonym (skuldsaner)

tyvärr har vi ingenting som är av värde...men tusen tack för att du försöker hjälpa mej.

• Anonym

Det blir till att leva på existens minimum. i vad jag tror i 5 år om man söker skuldsanering. Det går att få svar på dina frågor om du ringer till komunen, medborgarkontor, de hjälper dig. Håll dig lugn , du ska se att det fixar sig. Jag har själv samma summa i skulder. Jag lånade med hjälp av sambo 200 000 som jag betalar 2700 varje månad på och en skuld som jag betalar 1500 på varje månad. Men jag fick bort skulderna från kronofogden.  De ville ha 7200 varje månad. De ÄR inte riktigt kloka när de sätter sina återbetalningsnivåer.

Allt som gäller är: ta bort onödiga månadsavgifter. tidningar, nöjen, onödiga abbonemang, osv..finns mycket att spara på. Men framför allt! Håll huvudet kallt!

Det går.

• Waldo

Man gör en ansökan om skuldsanering som KFM behandlar enligt de lagar som finns (SkuSan)
    Det tar iallfall 4 månader och uppåt beroende på hur hårt belastade dom är.

Om saneringen går igenom räknar man ut vad ni ska leva på, vilket är ungefär den summa man har vid löneutmätning.
    (Vid sanering får man dock behålla skatteåterbäring)

Som det ser ut idag pågår detta i 5 år. Då får man inte dra på sig några nya skulder.
    Efter de 5 åren är man fri och har inga betalningsanmärkningar

Har KFM rekommenderat en sanering finns det hopp om att få igenom det. Annars är reglerna hårda.
    2010 kommer det (med all sannolikhet) att tas beslut om en ny skuldsaneringslag.
    Denna kommer att innebära lite lättnader. Det är lättare att bli beviljad och den löper över 3 år, inte 5 som det är nu.

Hade jag varit dig hade jag kanske väntat till 2010. Det hade i ditt fall inneburit att du "tjänat" 1 år.
    Men det finns inga rätt eller fel i detta, man gör det som är bäst för sig själv.

Bra att veta; får du avslag kan du överklaga. Eller om du får avslag nu kan du söka igen 2010. Komihåg att vara snabbt på det och sök direkt efter nyåret isåfall

• Anonym (skuldsaner)

Ja just nu känns det som om huvudet håller på att explodera.-..är sååå uppgiven trött o hjälplös...

Anonym skrev 2008-12-03 10:53:10 följande:
    Det blir till att leva på existens minimum. i vad jag tror i 5 år om man söker skuldsanering. Det går att få svar på dina frågor om du ringer till komunen, medborgarkontor, de hjälper dig. Håll dig lugn , du ska se att det fixar sig. Jag har själv samma summa i skulder. Jag lånade med hjälp av sambo 200 000 som jag betalar 2700 varje månad på och en skuld som jag betalar 1500 på varje månad. Men jag fick bort skulderna från kronofogden.  De ville ha 7200 varje månad. De ÄR inte riktigt kloka när de sätter sina återbetalningsnivåer. Allt som gäller är: ta bort onödiga månadsavgifter. tidningar, nöjen, onödiga abbonemang, osv..finns mycket att spara på. Men framför allt! Håll huvudet kallt! Det går.
  • Lizzyy

Du ska se att det ordnar sig. tiden går fort!

Om ni båda står under skuldsanering, och ni har båda arbete? fråga KFM om ex. en utav er jobba lite extra, om man får behålla dom pengarna då? Om era ordinarie löner så att säga går till saneringen? Det är bara en tanke som slog mig, vet inte om det är genomförbart..

Gör upp en rejäl budget, gör ett exelblad, eller så kan jag hjälpa dig. Ni kommer klara av detta!

• Anonym
    Svar på #8
    Anonym (skuldsaner) skrev 2008-12-03 10:54:45 följande:
    Ja just nu känns det som om huvudet håller på att explodera.-..är sååå uppgiven trött o hjälplös...
    Jag mådde som du. Såg ingen utväg. Allt var svart. Men jag säger att det går. På ett eller annat sätt så GÅR DET!!! Sätt dig ner ta ett djupt andetag och börja planera. Börja med att ta kontakt med berörda myndigheter. Kronofogden, skuldsaneringen. Gör upp avbetalningsplan med de, börja betala. Det känns skit i början och man undrar hur i hela fridens namn ska man klara det på så lite pengar, men det brukar lösa sig. Vi mäniskor är bra på att hitta lösningar. Lugna ner dig och börja planera. Sätt allt på papper. Alla tankar , planer. Det blir lättare att undvika panik. Tänk så här: Du/ni är friska och barnen mår bra, resten är bara en prioriterings fråga.
Svar på tråden någon här med erfarenhet av skuldsanering?