• Anonym (GAD)

Bra medicin mot generaliserat ångestsyndrom.... (GAD)?

Vet ni vilka mediciner som är bra mot ångest som sitter i mer konstant(dvs generaliserat ångestsyndrom)? Jag har blivit ordinerad Sertralin för länge sedan, men har läst på Fass att den inte är specifikt inriktad mot GAD utan snarare depression, tvång och paniksyndrom. Såg att Venlafaxin, Fluoxetin, Citalopram, Klomipramin, Paroxetin, Cymbalta och Efexor har mer specifik effekt? Vad har ni för erfarenheter? Har ni ätit någon under graviditet och i så fall hur hög dos?

• Svar på tråden Bra medicin mot generaliserat ångestsyndrom.... (GAD)?
  • Anonym

Varför medicin?,,,Har du provat kognitivbeteende terapi?

• Anonym (sussi)

Anonym skrev 2008-12-03 15:47:43 följande:

Varför medicin?,,,Har du provat kognitivbeteende terapi?
    KBT är bra, men ibland kan man behöva medecin. Just för att vara mottaglig för beh. Har man för mycke ångest, är man oftast inte de.
  • Anonym (xXx)

Min GAD försvann i princip när jag lämnade min dåliga relation.

• Anonym

Anonym xXx: Tror inte det var GAD som du hade då om den försvann när du lämnade en dålig relation. GAD innebär ju att ångesten är irrationell och inte förknippad med någon specifik situation.

• Anonym (ångest)

Hej!
    Cymbalta ordineras vid GAD.

• Anonym (ångest)

Hör med din läkare vad som kan passa dig, det är ju så individuellt och det måste förstås också fungera med ev eller planerad graviditet.

• Anonym (xXx)

Anonym skrev 2008-12-04 09:44:51 följande:

Anonym xXx: Tror inte det var GAD som du hade då om den försvann när du lämnade en dålig relation. GAD innebär ju att ångesten är irrationell och inte förknippad med någon specifik situation.
    Jag fick diagnosen innan honom. Jag har hela livet lyckats sätta mig i konstiga situationer.
  • Anonym

GAD försvinner inte av sig självt och som jag har förstått det har terapi bara begränsad effekt, eftersom man behöver balans rent kemiskt i hjärnan.

känner en person med den diagnosen, hon går på efexor. har själv använt zoloft mot ångest (som del av depression), och det fungerade bra.

• Anonym (Mamma)

Har tidigare ätit zoloft, hjälpte inte mycket.
    Fluoxetin hjälper mig och många jag pratat med tycker den fungerar bra.
    Små mängder av liknande substanser gör att man reagerar olika på de nästan lika medicinerna...måste tyvärr prova sig fram.
    Lycka till!

• Anonym (gad??)

hur yttrar sig GAD? Ursäkta om jag är OT nu men jag tror jag lider av detta. Känner mycket ångest och oro, har alltid gjort det men det har blivit värre i graviditeten. Är orolig för att bebisen ska vara sjuk osv. Jag vet att det är vanligt att känna den oron men jag får även ångest och sömnsvårigheter. Känner mig ofta likgiltig och hopplös. Vad jag oroar mig för skiftar månadsvis ungefär men det har hela tiden handlat om att bebisen i magen ska vara sjuk. Kan älta oron och katastroftankarna i flera timmar i sträck, ibland en hel dag. Blir fixerad vid orostankarna och kan inte släppa det. Ibland mår jag bättre men sen kommer ändå ångesten tillbaks när jag inte är beredd. Kan inte tänka positivt om någonting eftersom jag tänker att "det kvittar, bebisen kommer ändå vara sjuk och då är ingenting värt någonting" Ungefär så yttrar det sig för mig. Jag avskärmar mig socialt också och kan ibland känna aptitlöshet.
    Ångesten och oron har jag känt även när jag var yngre men då handlade det inte om samma saker som nu. Jag är gravid i vecka 32 nu.

Ni som vet, kan det vara GAD jag lider av?

Ursäkta igen för OT!!

• Anonym

GAD är ganska svårt att diagnosticera, eftersom symptomen påminner mycket om sånt som förekommer i andra diagnoser. sök psykiater.

Svar på tråden Bra medicin mot generaliserat ångestsyndrom.... (GAD)?