• AmMoE

Hur länge sparar ni viktiga papper?

Håller på att göra ett riktigt storrens i vårt mycket stökiga och överfulla hus

Nu undrar jag hur länge man bör/ska spara t ex kontrolluppgifter, försäkringspapper, betalda fakturor, lönespec, etc etc? Hur gör ni? Har ni ngt smart system? Hur förvarar ni pappren. Ge mig gärna tips och idéer, för nu jäklar ska det bli ordning på torpet

Hittade kvitton från Ica och Coop från 97 och 98!!! Det var alltså bara basvaror, inga garantisedlar eller så. Känns liiiiite onödigt att spara på

• Svar på tråden Hur länge sparar ni viktiga papper?
  • LindaHelen

aldeles för mycket och för länge
    har nog separations ångest

• Lalalong

Jag är skit dålig på det.... har ingen ordning alls. Än så länge har jag inte heller behövt varken kontrolluppgifter eller lönespecar eller sånt. Men jag har kanske bara haft tur. Jo någongång skulle jag ha lönespecar för skatt ville kolla upp ett avdrag jag hade gjort.... då var jag ju lite småskakis, men det var bara att ringa upp sommarjobbet och be de skicka en kopia så det var inga probs.
    Svaret är alltså att jag inte sparar på det alls... kan kanske hända att det ligger kvar i lägenheten ett tag, men det är inte medvetet sparat i alla fall...

• AmandaPitkänen

spara? Usch jag borde nog börja spara tror jga... jag kastar allt på en gång, och sen behöver jag alltid dem ändå förr eller senare... emn min sambo e duktig på att spara viktiga papper, så jag frågar alltid honom om vi behöver spara på nåt paper som jag får Sen vad han gör med dom och vart han lägger dom har jag faktist INGEN aningen om!

• fenixen

Kvitton på mat o dyl brukar jag spara några månader, så man kan ha lite koll på hur mycket man handlat. Viktigare papper som garantier, lön, betalda räkninar, bankpapper osv sätter jag in i pärmar och sparar.

• AmMoE

Hehe, nu har jag hittat en pärm med bl a kontoutdrag från 97 o 98, ett konto som jag dessutom avslutade 02....
    Mer mat till pappersinsamlingen

• septbebis

Jag har papper kvar sen -92. Är så himla kul att kolla tillbaka på. Tex så tyckte jag att jag hade mkt räkningar då men om jag jämför med dagens mått så var det ju inget alls.

• NeaVida

Vissa grejer sparar jag hela mitt liv - väldigt tragiskt...

Andra saker slänger jag alldeles för tidigt!

Jag har verkligen noll-koll!

usch, gör inte som jag

• tjollan

Hm jag tror at man bör spara viktiga papper i 10 år för eventuella kontroller och dylikt.

• AmMoE

10 år!?!! Är det sant? Då måste man ju inreda ett helt pappersarkiv juh
    Äsch, nu har jag bestämt mig, jag sparar papper i 3 år, så har jag en pärm för i år, en för förra året och en för förrförra. Tänkte sätta in månadsregister så jag samlar det månad för månad. Börjar få lite struktur nu *nöjd med mig själv*

• Alle

Privatekonomiska papper bör man spara i minst 2 år. Lånehandlingar och annat som sträcker sig över en längre tidsperiod ska man spara tills det är "klart"
    Företagsekonomiaska handlingar omfattas av Bokföringslagen och ska arkiveras på ett säkert sätt i 10 år.

• Good News

I evigehers evighet, amen!

• AmMoE

Good News:

Alle: Jag är bara en vanlig dödlig privatperson och det är alltså 'vanliga' räkningar och lönespecar jag menar.
    Försäkringspapper o lånehandlingar sparar jag förstås (även om jag skulle vilja förtränga hus- och billån....)

• Sternentier

Jag sparar "viktigare" papper i tio år, resten får vara i nåt år eller två..

• Alle

AmMoE - då är det 2 år som gäller. Jag kör på den principen. Man har tillräckligt med papper iaf.
    Jag har hört det från privatekonomiska rådgivare både på TV och läst i tidningen.
    Lycka till med rensningen

• NeaVida

Smart tips med pärmarna... och månaderna... så kan man bara slänga eller bränna en gång per år utan att ha dåligt samvete.

• AmMoE

NeaVida: Ja, ibland får jag en o annan smart idé!! Det tog "bara" 16 år för mig att komma på
    *hjälp, är det så länge sedan jag bodde 'hemma' hos mina föräldrar *

Men jag har haft papper i pärmar förr kan jag ju tillägga, men då delat upp i inkomst, utgifter, försäkringar etc.
    Månadsvis blir nog snäppet bättre

• MissBeccis

om det inte är sådant som man behöver spara i original så kan man ju scanna in dem och spara på datorn, det brukar jag göra så sparar man oändligt mycket plats. Så gör jag även på jobbet.
    Jag investerade i en HP scanner/färgskrivare/kopiator för 1000:- ungefär som jag använder hemma, jättebra! Dessutom är den platt ovanpå, så man kan ställa något på den om man inte använder den så ofta, så sparar man plats. Jag har den stående på en FIRA minibyrå från IKEA, och på den har jag dessutom laptopen när jag inte använder den så utnyttjar jag utrymmet maximalt. Glöm inte att ta säkerhetskopior och förvara dem på annan plats, tex bankfack, hos någon vän eller hos föräldrarna.

Svar på tråden Hur länge sparar ni viktiga papper?