• Millie 25

Risk för havandeskapsförgiftning

Igår var jag hos barnmoskan på vanlig kontroll v30+5
    Har tidigare haft väldigt lågt blodtryck men igår hade det skett en kraftig ökning sen jag var där sist v27+5.

Och nu kom risk för havandeskapsförgiftning på tal, jag är väldigt trött och har extremt lätt för att gråta men förutom det tycker jag att jag mår bra. Så det här är nått som inte ens fanns i mina tankar. Nu blir det kontroller varje vecka och vid kraftig huvudvärk, ansiktssvullnad eller ont i mellangärdet måste jag ringa förlossningen för ev kontroll.
    Jag jobbar fortfarande heltid och det är tänkt att jag ska göra det till 2 veckor innan BF. Är det nån som har nån erfarenhet av det här? Finns det risk för sjukskrivning om det inte sjunker till nästa kontroll på måndag?

• Svar på tråden Risk för havandeskapsförgiftning
  • Tösen83

Ja, går inte ditt blodtryck ner och de finns risk för havandeskapsförgiftning kan du bli sjukskriven, lite beroende på vilket jobb du har med. men misstänker de hp så får du bara vila. Har du någon äggvita i urinen?

Jag har havandeskapsförgiftning men inte så stark variant (än så länge). Går på extrakontroller 2 gånger per vecka..

Bf den 18 December
  • Mjukamilla

Har blivit sjukskriven idag för misstänkt havandeskapsförgiftning. Har jättehögt blodtryck och lite äggvita men inga av de andra symptomen förrutom att jag är konstant trött just nu. Är i v 35 nu.
    Var inne på en koll idag, skulle bara kolla trycket men fick träffa först bm och sen läkaren på mvc och imorgon har jag fått tid till ul!

Blir jättenervös när det går så fort. Tydligen ska de kolla att moderkakan fungerar som den ska och att bebben växer ordentligt.

Ska också gå på koll 2 ggr i veckan från och med nu. Tur att man är sjukskriven för jag kommer att vara upptagen med att springa till mvc hela tiden *S*

• Lillanonna

Hej hej! Har haft högt blodtryck hela graviditeten och fått gå på många extrakoller och tillväxtUL, då dom kollat så jag inte har preeklampsi och kollat blodsträngsflöde osv.!
    Till mej sa dom att så länge mitt BT låg under 100 i undertryck så kunde jag jobba men ta det lite lungt, inte stressa för mycket, och ta mig an för mycket grejer! De dom också sa var att jag inte skulle oroa mig, dom har en handlingsplan för olika senarion och är där för att hjälpa en.
    Men som sagt har haft högt BT hela graviditeten och har inte fått preeklampsi än utan det troligaste är att det rör sig om graviditetshypertoni!

Svar på tråden Risk för havandeskapsförgiftning