• Chorizo

Slutat amma, ont i brösten!!

Slutade amma min 9 månaders son helt för 6 dagar sen. Hade då trappat ner sakta med amningen.
    Nu känns det som om brösten ska sprängas! Och jag har jätteont! Dom är stenhårda och jätteknöliga...! Om jag pumpar ut lite för att lätta lite på trycket, är det dumt?

Kommer inte ihåg att det var så här besvärligt efter första barnet....

• Svar på tråden Slutat amma, ont i brösten!!
  • Jasusu

sätt dig i badet och massera försiktigt och låt varmt vatten stråla.
    Du ska bara massera ut mjölk så det spända onda släpper.

• laref

lägg sån varm vetekudde över brösten, hjälpte mig, jag slutade tvärt, pumpade inget utan ställde mig över vasken och lät det droppa lite samt vetekudde så fort det spände.

men att du har knölar.. inte fått stockning??

• Chorizo

Så att pumpa ut är ingen bra idé?

• Forsberg86

Du ska vell pumpa ett tag efter du har slutat amma ? Det har iaf jag fått för mig att man ska göra för att inte få mjölstockning, håll även brösten varma det ska hjälpa :)

• Kristin24

massera ut lite bara så det inte spränger....pumpar du ur massor så fortsätter produktionen

Go och glad Kexchoklad
  • Chorizo

Tror inte jag fått stockning, tror bara att dom är VÄLDIGT fulla!!!

Men det där med vetekudde, det lät som en bra idé!

• Kristin24

Har du ingen vetekudde går det bra att göra av strumpor.
    häll i ris slå en knut, kör i micron med en mugg vatten bredvid.
    så gjorde jag

Go och glad Kexchoklad
  • Chorizo

Om jag skulle pumpa skulle jag bara göra lite så det värsta släpper..... Kunde knappt röra mig i sängen inatt, för att det gjorde så ont!

• Kristin24

ja pumpa bara så att det inte spänner.

Go och glad Kexchoklad
  • Marie1978

Jag hade samma problem som du så till sist, efter att testat allt annat under två veckors tid inkl pumpa lite lite, så lät jag sonen amma på natten när han var halvvaken. En gång på varje bröst. Sedan var allt borta, både knölarna och mjölken!

Det var som en befrielse! Men om du haft svårt att sluta kanske det inte är ett alternativ...

• lVm

Pumpa helst inte. Då stimulerar du, men måste man så måste man...

• Ralleröj

nej pumpa inte!!!! då stimulerar du till mer produktion. Lägg en vetekudde eller ställ dig i duschen så att brösten läcker.

• livetärgött

Slutade amma för en månad sen, det sista ammade jag bara en gång/ dygn. Fick ändå ont när jag slutade helt. Fick lite knölar oxå.

Gjorde som så att när jag verkligen inte stod ut så handpumpade jag ur lite, blev väl varannan dag eller så. Efter två veckor känns brösten som innan amning. Läkte lite när brösten var som fullast men det gav sig det med.

Svar på tråden Slutat amma, ont i brösten!!