• bumse2

Recept på kycklinggryta

Jag har köpt på mig ett antal hela kycklingar och har nu brist på fantasi, jag skulle gärna vilja ha lite goda recept på kycklinggryta, andra recept med hel kyckling är också välkommet.

Emma 020123, Linus 080917
  • Svar på tråden Recept på kycklinggryta
  • Emerald88

Jag brukar göra en kycklinggryta som är mycket god!

Brukar använda:
    Kycklingfilé.
    2 gula lökar.
    1 paprika.
    1 gurka.
    Salt.
    Curry.
    Chilipeppar.
    Lagerblad.
    Gurkmeja.
    Spiskummin.
    Vitlökspulver.
    Ingefära.
    2 dl matlagningsgrädde.
    Kycklingfond.

Skär kycklingfilén i bitar och bryn det tills det får en fin färg. Hacka lökarna i små bitar och ha i grytan. Ha i alla kryddor: Salt, curry, chilipeppar, gurkmeja, spiskummin, vitlökspulver och lagerblad. Inte ingefäran! Vänta med den.
    Hacka gurka och paprika och ha i. Häll i lite kycklingfond och mald ingefära. Ha till sist i matlagningsgrädden. Ha i lite i taget och rör om hela tiden. Låt det sedan stå och puttra (helst utan lock) i 20 minuter. Ta bort lagerbladet ur grytan och servera med ris.

• Emerald88

Har en annan kycklinggryta också, men den är väldigt stark!

Kycklinggryta rock'n'roll:

Kycklingfilé
    Thaichilisås
    5-6 msk honung
    Vitlök
    Soja
    En burk ananas
    Banan
    2 nävar cashewnötter
    Mycket tabasco
    Tre olika sorters peppar. Svart, vit och röd.

Gör såhär:
    Skär kycklingen i bitar. Stek på låg värme, bryn gyllenbruna och lägg i en stor form. Häll på thaichilisås, honungen, en hel vitlök, en halv kaffekopp soja, ananasen, skivade bananer och nötterna. Ta i mycket tabasco, ca 20 droppar för dom som tål stark mat. Smaksätt med olika sorters peppar, röd, svart och vit.
    Blanda ihop ingerdienserna och ställ i ugnen i 15 minuter på 175 graders värme. Servera med ris och mycket vatten!

• bumse2

Tack! Kommer absolut att testa båda sorterna framöver.

Emma 020123, Linus 080917
  • Mamsingen

Om du äger en lergryta är denna kyckling helt underbar.

www.guldfageln.se/showRecipe.aspx

Andra goda kycklinggrytor är:

Kyckling i ugn

Ca: 8 kycklingfiléer (eller kotletter) råa

Lägg de i en ugnsform (utan att krydda)
    Blanda 4 dl creme fraiche, 3 dl grädde, 3/4 dl kinesisk soja, 1 tsk sambal oelek.

Häll över filéerna och in i ugnen 175 grader 1 1/2 timme. Det klarar sig själv. Ris och en god sallad till.

Kyckling med mangoraja

Ingredienser
    3-4 stora kycklingfileér
    2 paprikor (ex. gul och röd)
    1 burk ananas
    2 dl matlagningsgrädde
    ca ½ flaska mangoraja, smaka dig fram

Gör så här
    Dela kycklingen i små bitar och krydda med curry. Stek dem tills de fått färg.
    Häll över grädde och mangoraja efter smak. Dela paprikan och ananas i bitar. Lägg i dem mot slutet så de inte blir för mjuka. Smaka av, salta och peppra om det behövs.
    Servera med pasta eller ris.

• mamlan

Världens enklaset 2gryta" bryn kyckling bitar, blanda i en burk lätt creme fraich vitlök, låt den bli varm. Klart! Servera med ris eller pasta...enklare kan det inte bli. PS: man kan byta ut kycklingen mot räkor om man vill.

• tvål

bumse2 skrev 2008-12-03 13:00:15 följande:

Jag har köpt på mig ett antal hela kycklingar och har nu brist på fantasi, jag skulle gärna vilja ha lite goda recept på kycklinggryta, andra recept med hel kyckling är också välkommet.
    nu hade du tur har precis gjort min och skrivit precis hur jag gjorde..

kycklingfile-bryn
    tillsätt vatten
    tilsätt en skvätt mjölk
    2msk tacosås
    2msk unclebens sweet & sour
    curry
    svartpeppar
    kryddpaprika

ASGOTT! det ska ätas till ris här kl 01.00 inatt
Svar på tråden Recept på kycklinggryta