Recept på kycklinggryta
Jag har köpt på mig ett antal hela kycklingar och har nu brist på fantasi, jag skulle gärna vilja ha lite goda recept på kycklinggryta, andra recept med hel kyckling är också välkommet.
Jag har köpt på mig ett antal hela kycklingar och har nu brist på fantasi, jag skulle gärna vilja ha lite goda recept på kycklinggryta, andra recept med hel kyckling är också välkommet.
Jag brukar göra en kycklinggryta som är mycket god!
Brukar använda:
Kycklingfilé.
2 gula lökar.
1 paprika.
1 gurka.
Salt.
Curry.
Chilipeppar.
Lagerblad.
Gurkmeja.
Spiskummin.
Vitlökspulver.
Ingefära.
2 dl matlagningsgrädde.
Kycklingfond.
Skär kycklingfilén i bitar och bryn det tills det får en fin färg. Hacka lökarna i små bitar och ha i grytan. Ha i alla kryddor: Salt, curry, chilipeppar, gurkmeja, spiskummin, vitlökspulver och lagerblad. Inte ingefäran! Vänta med den.
Hacka gurka och paprika och ha i. Häll i lite kycklingfond och mald ingefära. Ha till sist i matlagningsgrädden. Ha i lite i taget och rör om hela tiden. Låt det sedan stå och puttra (helst utan lock) i 20 minuter. Ta bort lagerbladet ur grytan och servera med ris.
Har en annan kycklinggryta också, men den är väldigt stark!
Kycklinggryta rock'n'roll:
Kycklingfilé
Thaichilisås
5-6 msk honung
Vitlök
Soja
En burk ananas
Banan
2 nävar cashewnötter
Mycket tabasco
Tre olika sorters peppar. Svart, vit och röd.
Gör såhär:
Skär kycklingen i bitar. Stek på låg värme, bryn gyllenbruna och lägg i en stor form. Häll på thaichilisås, honungen, en hel vitlök, en halv kaffekopp soja, ananasen, skivade bananer och nötterna. Ta i mycket tabasco, ca 20 droppar för dom som tål stark mat. Smaksätt med olika sorters peppar, röd, svart och vit.
Blanda ihop ingerdienserna och ställ i ugnen i 15 minuter på 175 graders värme. Servera med ris och mycket vatten!
Tack! Kommer absolut att testa båda sorterna framöver.
Om du äger en lergryta är denna kyckling helt underbar.
www.guldfageln.se/showRecipe.aspx
Andra goda kycklinggrytor är:
Kyckling i ugn
Ca: 8 kycklingfiléer (eller kotletter) råa
Lägg de i en ugnsform (utan att krydda)
Blanda 4 dl creme fraiche, 3 dl grädde, 3/4 dl kinesisk soja, 1 tsk sambal oelek.
Häll över filéerna och in i ugnen 175 grader 1 1/2 timme. Det klarar sig själv. Ris och en god sallad till.
Kyckling med mangoraja
Ingredienser
3-4 stora kycklingfileér
2 paprikor (ex. gul och röd)
1 burk ananas
2 dl matlagningsgrädde
ca ½ flaska mangoraja, smaka dig fram
Gör så här
Dela kycklingen i små bitar och krydda med curry. Stek dem tills de fått färg.
Häll över grädde och mangoraja efter smak. Dela paprikan och ananas i bitar. Lägg i dem mot slutet så de inte blir för mjuka. Smaka av, salta och peppra om det behövs.
Servera med pasta eller ris.
Världens enklaset 2gryta" bryn kyckling bitar, blanda i en burk lätt creme fraich vitlök, låt den bli varm. Klart! Servera med ris eller pasta...enklare kan det inte bli. PS: man kan byta ut kycklingen mot räkor om man vill.
bumse2 skrev 2008-12-03 13:00:15 följande: