• Pam

7-månaders som vaknar av gaser i magen på nätterna

Jag funderar på om det är något han äter som stör magen. Han har länge vaknat mycket på nätterna men det är värre nu. Han gråter i samband med att han fiser, så jag misstänker att det har med magen att göra. Jag funderar på om det kan vara något han äter som skapar gaser (han ammas, äter burkmat, gröt och välling) - någon som vet vad det skulle kunna vara? Fullkorn har vi inte introducerat ännu.

• Svar på tråden 7-månaders som vaknar av gaser i magen på nätterna
  • 080518

Vi har det likadant med vår 6-månaders.
    Det är lite olika hur ofta och mycket han vaknar. När det är dåligt kan han vakna upp till 6-7 ggr på en natt, när det är bra vaknar han bara när han är hungrig. Ibland gråter han mycket och ibland gråter han inte alls utan vaknar mycket eller sover oroligt.
    Han har haft lite problem på nätterna ett tag, men så fick han tänder och sedan var han förkyld. Då trodde vi att det var det. Det kan ju ha varit magen hela tiden.
    Han har även varit förstoppad det senaste.
    windi.nu kan man köpa "pysventiler" så man kan hjälpa honom att släppa lite gaser innan läggdags, det hjälper ju just då ialla fall.
    Äter han på nätterna?

• Pam

Ja, en gång en bra natt, två eller tre en dålig. Han skriker också mycket och liksom klättrar på mig när jag lyfter upp honom. Har trott ett bra tag att det är tänder, men det kommer aldrig några... Tyvärr har det bara blivit värre och värre. Ska kanske testa det där med pysventil.

• julimor

Varit med om detsamma, just nu är vi i en bra period.
    Tips: Prova att ge kolikmassage på dagtid, ca 3 ggr (se tex Apotekets egenvårdsbok - gratis). När han gnyr på natten, ge honom ex napp/tumme, lyft benen/knäna mot magen några sekunder (kolikmassage) x flera. Vår son fes som bara den då och somnade sedan om.
    Lycka till!

Svar på tråden 7-månaders som vaknar av gaser i magen på nätterna