• sunflower30

Vad betyder "stå lull"??

Vi har en "Babyns första år"-bok där man kan fylla i olika fakta o framsteg som lillen gör. Men va sjutton menas med "stå lull"?? Har frågat många men ingen här i Skåne verkar veta Är det att stå med stöd? Utan stöd? Stå o smågunga?? Tänkte att här på FL finns säkert nån som vet!

• Svar på tråden Vad betyder "stå lull"??
  • Blåbärskorv

Stå lull, stå utan att hålla sig i något. alldeles stilla och stadigt.

• sunflower30

Aha! Tack så mkt. Jag hade gissat på att man står o svajar lite. Typ som när man är lullig som vuxen...

• Äppelskrutt

sunflower30 skrev 2008-12-03 14:57:32 följande:

Aha! Tack så mkt. Jag hade gissat på att man står o svajar lite. Typ som när man är lullig som vuxen...
    Ja, det är så jag känner ordet med....Att man inte riktigt kan stå och gå ännu...men lite halvt som halvt :D
  • Jeanette1986

stå lull tolkar jag som att stå själv. min mamma brukar säga sitta lull=sitta själv, sova lull=sova själv t.ex.

• Fröken Sophia

Det handlar inte om kastrullrengöring då?

• livetärgött

Hörde det från min svärmor för första gången nu när sonen börjat stå själv! Aldrig hört det innan! Men stå lull= stå själv

• slangbella

Trodde det var en särskrivning av stålull jag... Generad

♥ (¯`°?.¸ ♥ AXEL ♥¸.?°´¯) ♥
  • Blåbärskorv
    slangbella skrev 2008-12-05 07:17:27 följande:
    Trodde det var en särskrivning av stålull jag...
    ha ha. Ja här på FL kan man se många konstiga särskrivningar så jag förstår dig!!
  • Tygtiiger

Stå lull har jag alltid tolkat som att barnet kan stå utan stöd i några sekunder, men inte gå själv. Alltså när barnet släpper och lyckligt står och vajar lite på stället innan det sätter sig pang på marken.

• sunflower30

Tackar tackar allihop! Vi får helt enkelt skriva in i babyboken hur vi har definierat ordet för det lär vi inte komma ihåg om en massa år när dottern vill veta hur hon va som liten.

Svar på tråden Vad betyder "stå lull"??