• Anonym

Snart är mitt tålamod slut. Får man ta ur barn ur skolan?

Mitt barn har varit mobbat i skolan i flera år, ingen gör nåt, lärarna vet, rektorn vet , men inget händer.

Vad gör jag som förälder för att hjälpa på bästa sätt för mitt barn?

Han får glåpord varje dag, men får inte stryk varje dag men det händer också.

Han går i 5an.

Idag har jag lust att ta ur honom ur skolan, om det nu hjälpte De andra har väl vunnit på nåt vis då.

• Svar på tråden Snart är mitt tålamod slut. Får man ta ur barn ur skolan?
  • Min familj

Strunta i om de har vunnit - känner själv igen den känslan.

Kan ni inte byta skola, även om det blir längre så kan det vara värt det...

Stolt mamma till 2 jordbarn och 1 ängel!
  • BimBim o Knorrans Mamma

Har inga bra råd. men fy fan va hemskt!
    Blir så ledsen när jag hör sånthär. har du komtaktat de mobbande barnens föräldrar och frågat dom vad DE tänker göra åt saken?
    Kan man inte anmäla skolan på nåt sätt?
    Så deras ansvar granskas?
    Vet inte vad jag ska tipsa om men önskar er lycka till.
    Inte ska DIN son behöva byta skola pga att andra ungar är ouppfostrade snorungar!

• minatre

Du kan dels anmäla skolan eftersom de enligt lag måste ta tag i mobbing. Dock kan det ju vara väldigt svårt att komma till rätta med...
    Man kan även byta skola och se om man på så sätt få en bättre skolgång för din son.

Ta ur honom ur skolan får du dock inte...skolplikt.

• Candra

Vad säger din son? Vill han byta?

Om lärarna inte gör något kan du faktiskt stämma dem. Det är deras PLIKT att se till att sånt här inte förekommer.

• Anonym

Jag tänkte bara tom jullovet.

Han vill inte byta skola, vi har frågat honom.

Jag har pratat med endel som förädrar , de kan ju inte göra något eftersom det är i skolan det händer o då är de ju inte  där.

• minatre

BimBims Mamma skrev 2008-12-03 15:00:18 följande:

Har inga bra råd. men fy fan va hemskt!Blir så ledsen när jag hör sånthär. har du komtaktat de mobbande barnens föräldrar och frågat dom vad DE tänker göra åt saken?Kan man inte anmäla skolan på nåt sätt?Så deras ansvar granskas?Vet inte vad jag ska tipsa om men önskar er lycka till.Inte ska DIN son behöva byta skola pga att andra ungar är ouppfostrade snorungar!
    Håller egentligen med där, de mobbande barnens föräldrar borde vara TVUGNA att ta tag i problemet och inte du. Om inte de klarar av att uppfostra sina barn bättre borde deras barn få byta skola...och kanske föräldrarna + barn få hjälp ngnstans ifrån!!!!
  • minatre

Anonym skrev 2008-12-03 15:02:28 följande:

Jag tänkte bara tom jullovet. Han vill inte byta skola, vi har frågat honom.Jag har pratat med endel som förädrar , de kan ju inte göra något eftersom det är i skolan det händer o då är de ju inte  där.
    Självklart kan föräldrarna göra ngt även om de inte är där!!! Dummaste jag hört och ett sätt att slippa ifrån sitt ansvar för deras del! Min son har inte mobbat men uppfört sig illa på musiken....nog fan såg jag väl det som MITT problem lika mycket som lärarens att komma till rätta med det då!!!!!
  • Anonym

De som mobbar har fått ultimatum annars får de byta skola, det har hållt på hela terminen men inget händer, allt är bara samma hela tiden. Varför ställa ultimatum när de inte gör något.

• Candra

Jag tänkte bara tom jullovet. Han vill inte byta skola, vi har frågat honom. Jag har pratat med endel som förädrar , de kan ju inte göra något eftersom det är i skolan det händer o då är de ju inte  där.
    Fega föräldrar. Nog kan de göra något! De får väl se till att prata förstånd med sina barn? Så svårt är det inte. På min skola när jag gick i mellanstadiet fick en lärare sparken just därför att hon inte tog tag i såna här situationer.
  • Min familj
    Jag tänkte bara tom jullovet. Han vill inte byta skola, vi har frågat honom.Jag har pratat med endel som förädrar , de kan ju inte göra något eftersom det är i skolan det händer o då är de ju inte  där.

Men de kan ju prata med barnen. Oavsett tidpunkt man pratar med dem så är det ju en viktig sak att ta med sina barn.

Skulle jag få veta att mina barn mobbade så skulle jag inte säga att jag inget kan göra för det är på skoltid.

Stolt mamma till 2 jordbarn och 1 ängel!
  • marika o Oliver
    vad då inte göra något....klart att dom kan, prata med ungarna! tar dom inte tag i sina ungar vid den åldern kommer de att sitta inne innan dom är 20. Jag blir så j-la förbannad när jag hör såna undanflykter
    Hur är din son? säger han ifrån eller tar han emot?
    Oliver 041120 Emilia 080615
  • Nixx

Men om han vill gå kvar så kan ju inte allt vara dåligt.

Har han kompisar i övrigt?

• Anonym
    Candra skrev 2008-12-03 15:05:31 följande:
    Anonym skrev 2008-12-03 15:02:28 följande: Fega föräldrar. Nog kan de göra något! De får väl se till att prata förstånd med sina barn? Så svårt är det inte. På min skola när jag gick i mellanstadiet fick en lärare sparken just därför att hon inte tog tag i såna här situationer.
    Hade det varit nån polisanmälan eller så eftersom läraren fick sparken? De hållar varann bakom ryggen lärarna o skyller på varann. Sen har läraren sagt till både min son o mig att min pojke får skylla sig själv lite, man får inte vara som han är , då blir man mobbad, man får skärpa sig lite.
  • Candra

Nixx skrev 2008-12-03 15:06:58 följande:

Men om han vill gå kvar så kan ju inte allt vara dåligt. Har han kompisar i övrigt?
    Jodå, det kan det. Jag vet inte hur det är, men jag var också väldigt utsatt när jag var liten, men inte ville jag byta skola för det.
  • sasssyy

anmäl till skolverket... och till komunen.. vi lärare har oftast varken tiden eller resurser att ta tag i all mobbing även om vi vill... men orken finns liksom inte när kommunen hela tiden skär ner... arbetar själv på en skola nu där alla våra specialpedagoger SAMT skolvärden förmodligen får gå till årsskiftet.. förutmo det får 5,5 tjänster av 30 sägas upp pga ekonomin... antalet elever blir inte färre snarare tvärtom..

Ju fler anmälningar som kommer in på skolan dessto mer uppmärksammat kommer problemet att bli..f örutom ekonomin så ligger MYCKET av ansvaret på rektorer som inte har förmågan att delegera ut arbete, att ställa upp och stötta och ge extra resurser när något sådan här inträffar för det gör det.. Rektorer som säger att "på min skola förekommer ingen mobbing" är helt blåsta, det förekommer på alla skolor det beror bara på vad man har för ledning och vilka resurser som sätts in hur och när man löser det.

Jag förstår att man som förälder inte orkar, att man tycker att lärare är nonchalanta och skiter i elever som far illa.. men tro mig, det är inte många lärare som gör det.. men vi orkar fan inte.. jag har ont i magen varje dag på jobbet för att jag inte hinner med alla ungdomar som sliter i mig och då är det enbart lektionstid jag talar om... .

Lärarna kan man inte stämma, men däremot skolan, för det är skolan, rektorn och i slutändan kommunen som bär ansvaret för att inget görs..skulle det nu vara så att det är en lärare som bara skiter i situationen så är det rektor och kommun som ska ligga på att något händer.. det är i 99% av fallen DÄR det felar.. men precis som Candra säger så är det skolans plikt att se till att sådant här inte eskalerar, att det inte förekommer kan vi aldrig göra.. det är lika mycket föräldrarnas plikt att se till att deras barn uppför sig. Men tillsammans kan vi ligga på våra politiker så att de inte tar bort tjänster som skolvärdar, fritidspedagoger, kuratorer och annan "kringpersonal" som är SÅÅ viktig för att skolan ska fungera, mindre klasser, färre elever/ lärare och starkare ledning med förankrade antimobbningsplaner är andra saker som kräver PENGAR och framförhållning...

Mitt enda tips är att låta barnet byta skola,det är ju ingen garanti för att ni slipper mobbningen men det är en ny start och en ny chans... om inte annat så kan du hålla pojken hemma och kräva hemskola men risker är att det kommer bli ännu värre på mobbningsfronten då, har själv varit hemskolelärare åt en pojke i liknande sits, mobbarna sökte då upp honom i hemmet och utsatte honom och hans mamma för så mycket skit att hon slutligen valde att flytta 20 mil.
    Polisanmäl mobbningen, det kan man också göra..

• Anonym (123)

Min dotter har varit mobbad till och från under hela skoltiden(hon är 16år nu). Lärarna har varit hur bra som hellst och hjälp min dotter och tagit itu med problemen. Hon är lite egen av sig(har adhd och atypisk autism) och det har mobbarna utnyttjat. Mycket är lärarnas förtjänst eftersom dom är stenhård att det inte ska finnas nån mobbning och så borde det fungera på alla skolor....

• Candra

Anonym skrev 2008-12-03 15:08:26 följande:

Hade det varit nån polisanmälan eller så eftersom läraren fick sparken? De hållar varann bakom ryggen lärarna o skyller på varann. Sen har läraren sagt till både min son o mig att min pojke får skylla sig själv lite, man får inte vara som han är , då blir man mobbad, man får skärpa sig lite.
    Det var det värsta! Sånt ska du inte acceptera!
    Jag vet inte allt som hände, jag gick också i 5:an då.
    Vet att de flesta föräldrarna i klassen var emot henne, så det var nog både en och två som klagade för rektorn. Men jo, jag tror att det var polisanmälningar också. Du kan väl ringa och fråga hur du ska gå till väga?
  • Leica

När jag jobbade inom skolan som skolkurator som arbetade vi tillsammans med Socialtjänsten upp ett deal med FK där föräldrar till barn på tom högstadiet kunde få beviljat VAB (när föräldrar inte hade möjligheter till att ta semesterdagar) för att kunna vara med barnet i skolan när det var problem.
    Under min tid på grundskolan hände det fyra gånger.
    Några av gångerna handlade det om skolk och destruktivt beteende och de andra gångerna om föräldrar till mobbare. Det var väldigt effektivt kan tilläggas....ungar tycker inte det är kul med mamma eller pappa i hasorna när de går på mellan- eller högstadiet...

• Angelika Miami

Jag tror din pojke är rädd att byta skola, kanske tror han att det inte blir bättre.
    Du borde tvinga han att byta skola, för hans eget bästa. SJÄLVKLART MÅSTE skolan ta itu med detta, gör dominte det så är skolan inte seriös. I det fallet borde du ändå byta till en seriösare skola.
    Vilka idioter till föräldrar som inte tar itu med sin barn som mobbar.
    Styrke kramar till dig. det kan inte vara lätt att se sitt barn i smärta

Svar på tråden Snart är mitt tålamod slut. Får man ta ur barn ur skolan?