• Anonym (ångest)

Ångesattacker, stress & näsblod.. Hjälp mig!!!

Snälla hjälp mig, har under lång tid (flera år) mått väldigt dåligt. Idag hr jag stressat och haft ångestattacker över skolarbeten som snart ska vara färdiga. Jag stressade och hade så mycket ångest att jag började blöda näsblod.
    Tog 25 minuter innan det slutade blöda och så fort jag stressade upp mig eller fick lite ångest så började det igen, nu har det gått lite över en timme sedan det började blöda och nu har jag inte fått något mer näsblod.
    Men vad gör jag? Hur ska jag lugna ner mina ångestattacker å hur ska jag läramig att inte stressa?
    Snälla hjälp mig!

• Svar på tråden Ångesattacker, stress & näsblod.. Hjälp mig!!!
  • Anonym

Medeciner kanske vore på sin plats?

• Anonym (Li)

nä, inte mediciner..
    Finns mycket annat man kan göra..
    Träffar du någon som du pratar med?

• Finkelkeso

KBT går min vän på hon säger att det funkar bra. Finns det någon ångestförening där du bor du kan boka tid till? O inte kan du ringa till valfri ångestförening. du behöver inte bo i den staden

• Anonym (ångest)

LI> Har ingen jag går och pratar med då det är en del av problemet, har väldigt svårt att öppna mig för människor och det tar lång tid innan jag vågar lita på folk tillräckligt för att jag ska känna att jag kan prata med denna person om mitt innersta som minst sagt är kaos!

Finkelkeso: Vad innebär KBT?
    Vad jag vet finns det ingen ångestförening här ikring

• Finkelkeso

Anonym (ångest) skrev 2008-12-03 15:49:06 följande:

LI> Har ingen jag går och pratar med då det är en del av problemet, har väldigt svårt att öppna mig för människor och det tar lång tid innan jag vågar lita på folk tillräckligt för att jag ska känna att jag kan prata med denna person om mitt innersta som minst sagt är kaos! Finkelkeso: Vad innebär KBT? Vad jag vet finns det ingen ångestförening här ikring
    googla svenska ångestföreningen tror jag det hette. dehar ett kontor här där jag bor, göteborg.Gjorde ett besök där för min väns räkning och de sa att hon kunde ringa dit trots att hon bor i en annan del av landet. Kostar inte så mkt att bli medlem heller. Om man inte kan ta sig bort till kontoret vid samtal där, kan de åka hem till dig om du hellre vill det.

KBT är kognitiv beteende terapi. är knappt insatt i det hela. men omjag har förstått deträt handlar detom att försöka få kontroll över ångesten och att andningen är viktig. Googla där med. googel är fantastiskt :)
  • Anonym (Li)

Du ska i så fall ringa någon som är inriktad på ångest. Kognitiv terapi..
    Visst medicin kanske hjälper vissa. Jag anser dock att det är som att ta problemet & lägga det på hyllan ett tag.
    Men sen har jag en mamma som käkat antidep. medel hela mitt liv..
    Ångest botar du INTE m medicin..

• Anonym (ångest)

(LI) Tack, står väl lite på samma ställe när det gäller medicin, det tar udden av det värsta men problemen kvarstår!

Finkelkeso: Tack du också, ska googla lite på det där.
    Just nu sitter jag bara och tittar på tv och bestämde mig för att idag struntar jag i skolgrejerna och försöker hela och återhämta mig. Bara tar tid till mig, ska ut med hunden sedan ska jag bara leka med min underbara son och i morgon är en ny dag!

• Anonym (vet)

Anonym (ångest) skrev 2008-12-03 15:41:06 följande:

Snälla hjälp mig, har under lång tid (flera år) mått väldigt dåligt. Idag hr jag stressat och haft ångestattacker över skolarbeten som snart ska vara färdiga. Jag stressade och hade så mycket ångest att jag började blöda näsblod.Tog 25 minuter innan det slutade blöda och så fort jag stressade upp mig eller fick lite ångest så började det igen, nu har det gått lite över en timme sedan det började blöda och nu har jag inte fått något mer näsblod.Men vad gör jag? Hur ska jag lugna ner mina ångestattacker å hur ska jag läramig att inte stressa?Snälla hjälp mig!
    Ja d är jättejobbigt me dessa attacker. Lider själv av de, har även gått på KBT. Men en viktig del, som du kan försöka tänka på, de är andningen. Oftast blir det att man hyperventilerar. Tycker du de är svårt att tänka på den, kan du ta en papperspåsé. Andas i den, så är det lättare.
  • Finkelkeso

har du ingen yoga video eller pilates hemma? jag fick en mindre ångestattack i fredes och testade pilates. kändes bra efteråt. Det där med skolan gör du rätt i. man måste ha ro ikroppen för att kunna koncentrera sig.

• Anonym (ångest)

Vet, det där med andningen tycker jag att jag kan ganska bra iom att jag fick lära mig att andas i kvadrat av en kompis som gick på samtal och olika behandlingar.: Det är bara svårt att tänka på det när man är mitt uppe i en attack och ibland så smyger de sig bara på mig!

Finkelkeso: Har inget sådant men täntke leta lite på youtube..

• Anonym (vet)

Anonym (ångest) skrev 2008-12-03 16:27:54 följande:

Vet, det där med andningen tycker jag att jag kan ganska bra iom att jag fick lära mig att andas i kvadrat av en kompis som gick på samtal och olika behandlingar.: Det är bara svårt att tänka på det när man är mitt uppe i en attack och ibland så smyger de sig bara på mig!Finkelkeso: Har inget sådant men täntke leta lite på youtube..
    Ja att andas i fyrkant är oxå jättebra!!
  • Finkelkeso

hur andas man i fyrkant?

Finns filmer man kan "låna" på nätet annars

• Anonym (ångest)

jag fick lära mig att man letar upp en fyrkant i rummet (tavla/fönster eller så) och så andas man in på kortsidorna och ut på långsidorna.. har funkat väldigt bra för mig.
    Iaf de gånger när attackerna inte smugit sig på mig!

• Finkelkeso

Anonym (ångest) skrev 2008-12-03 16:45:13 följande:

jag fick lära mig att man letar upp en fyrkant i rummet (tavla/fönster eller så) och så andas man in på kortsidorna och ut på långsidorna.. har funkat väldigt bra för mig. Iaf de gånger när attackerna inte smugit sig på mig!
    ahh den metoden ska jag delge kompisen om hon inte redan vet
Svar på tråden Ångesattacker, stress & näsblod.. Hjälp mig!!!