• Anonym

Ont när jag bajsar

Ja som rubriken talar om så gör det jätteont när jag går på toa och gör nummer 2. Känns som att det spricker runt öppningen och sen svider det utav helvete..
    Har sökt runt bland gamla inlägg här på fl men hittar inga trådar som stämmer in på mig.
    Jag har varken varit med barn (vet att många får hemorrojder under graviditeten), fött barn eller haft analsex. Vad kan man mer få hemorrojder av om det nu skulle vara det? Detta har bara kommit av sig själv liksom.
    Jag går på toa ungefär varannan- var tredje dag och då när jag känner att jag är nödig. Jag är inte den som sätter mig på toa och försöker pressa ändå för det är väl aldrig bra att krysta fram.. hrm.. skiten?
    Detta är ju inget direkt jag vill springa till doktorn med och visa..
    Vad kan det vara och hur behandlar jag det? Helst på egen hand då, hehe.

• Svar på tråden Ont när jag bajsar
  • Anonym (ssk)

Är du hård i magen då?

• Anonym

Det kan jag få ibland, jag behöver inte nödvändigtvis vara hård. Det du kan göra för att lindra är att smörja med en fet salva runt...hmm...hålet. =)

• Anonym (Haft samma)

Det kan vara hemorojder eller en spricka.
    Köp kräm på apoteket (fråga de som jobbar), och sen kan du även köpa Innolaxol. Det är ett pulver man äter som mjukar upp avföringen så den passerar lättare.

Om det inte försvinner ska du nog söka läkare.

• Anonym

Ja är du hård i magen för det låter lite med att bajsa var tredje dag bara? Kan vara analsprickor du fått i sådanafall?

• Anonym

Nej jag är inte så hård i magen, men det är ju kanske en hel del som ska ut när man väl sätter sig om man säger så... Har alltid bajsat så sällan :p.
    Min sambo tillexempel sätter sig på toa varje dag när han kommit från jobbet, haha.
    Ibland kan det väl vara oftare men varannan dag kan man väl säga är normalt för mig.

När ska man smörja med salvan då? Varje dag eller bara när man känner att man börjar bli nödig?

Är det hälsosamt att proppa i sig tex Innolaxol?

Det kan inte vara så att maten inte smälts tillräckligt bra så det är hårda bitar i fortf som river upp när det ska ut?

• Anonym

Är det farligt med hemorrojder, får man leva med det resten av livet sen? Och varför får man det?
    Det är väl mest äldre människor som får det och gravida?
    Jag är ju bara 20 år och som sagt barnlös.

• Anonym (Haft samma)

Vem som helst kan få hemorojder, det är inte ovanligt!
    Det finns en hel del salvor, både smärtstillande och läkande. Men fråga på apoteket, de är vana att hjälpa!
    Innolaxol är inte laxerande, utan gör bara så att magen stabiliseras. Man kan äta det både vid lös och hård mage.

• Anonym (Haft samma)

Men det kan ju också var en spricka. I båda fallen finns salvor. Det finns även stolpiller.

• Anonym

Oftast är det, vad jag hört, inte hemorojder utan små sprickor runt hålet.
    Finns bra stolpiller man tar vid sänggående... Xyloproct har hjälpt mig, receptfritt på apoteket. (men i kyl så man måste fråga)

• Anonym

möjligtvis bytt toa papper?en hel del toalett papper har enormt o onödigt mkt blekmedel som torkar ut huden o orsakar små sprickor som då givetvis svider så får de spricker...

• Anonym

Anonym skrev 2008-12-03 21:29:36 följande:

möjligtvis bytt toa papper?en hel del toalett papper har enormt o onödigt mkt blekmedel som torkar ut huden o orsakar små sprickor som då givetvis svider så får de spricker...
    Köper alltid samma, och det är ganska mjukt toapapper. Så jag tror inte att det är problemet.
  • Anonym

Varför får man hemorrojder? Vad har jag gjort fel?

• Anonym

Jag tycker att det låter som sprickor eller hemorojder. Känn efter, är det hemorojd så brukar du känna att det "sticker ut".
    Jag vet att kvinnor med ensidigig kost kan få hemorojder. Det förekommer ofta i länder kring medelhavet. Viktigt är att tänka på att dricka mycket vatten...
    Har du fått nå bättre tips som funkar? hör av dig! (jag har samma problem..)

• Anonym

Anonym skrev 2008-12-04 16:30:32 följande:

Jag tycker att det låter som sprickor eller hemorojder. Känn efter, är det hemorojd så brukar du känna att det "sticker ut". Jag vet att kvinnor med ensidigig kost kan få hemorojder. Det förekommer ofta i länder kring medelhavet. Viktigt är att tänka på att dricka mycket vatten... Har du fått nå bättre tips som funkar? hör av dig! (jag har samma problem..)
    Har inte fått mer tips än de som står skrivna här ovan då jag inte vågar fråga någon annan stans :p.
    Det är inget som sticker ut här, har känt efter, haha.
    Men jag har läst på lite på andra sidor på nätet att de kan sitta inne också och där har jag inte varit och känt om det är några "utstickningar".
    Vad räknas egentligen som ensidig kost då? Har äter lite olika, tror jag? Vatten kan jag nog vara dålig på att få i mig..
  • Anonym (samma)

ååå jag har samma problem!!! födde visserligen barn i somras, men sen dess har det vart en plåga att gå på toa... provade AC3 som var receptfri, och visst, den lindrade, men problemen fanns kvar. till slut gick jag till läkaren, och det var lite pinsamt får jag säga, men de kollade och de var ett litet sår (inga hemorrojder) fick salva och stolpiller. det lindrade också, men nu är jag less. nu har jag ringt läkaren än en gång och fått ett pulver som ska få tarmen att arbeta bättre och se till att jag inte blir för hård i magen. vet inte om det börjar hjälpa snart, för jag är less på detta nu. 4 månader har jag gått så här blöder när jag gör nr 2

• Anonym

ta kontakt med läkare om det besvärar dig, be om att få en kvinlig läkare om du nu vill ha det som kollar dig vad det är. bättre att göra det så de kan hjälpa dig o du slipper ha ont.

• Anonym

Jag har kanske glömt skriva det innan men oftast blöder det också, det ser jag på pappret, inte så mycket men känns inte så bra direkt.

• Anonym

jag hade också nåt liknande för et tag sen. Jag testade med en salva för just sprickor o hemorojder men den hjälpte inte alls. Utan det jag gjorde var att försöka hålla det rent o torrt. Tvättade med lactacyd (intimtvål) sen hade jag en liten bit toalettpapper mellan skinkorna på analhålet så att det sög upp all fukt o vips var besvären borta på ett par dagar.

• Anonym (järn?)

Jag fick också hemorrojder när jag var ganska ung (21-22). Jag gick till en läkare som undrade hur jag hade fått dem. Hur skulle jag kunna veta?!
    Men sen slog det mig att det kanske var för att jag åt järntabletter (i ett försök att komplettera mina dåliga matvanor) och för mycket järn kan ju göra magen hård.
    Kolla den här sidan:
    http://netdoktor.passagen.se/?_PageId=554&AreaId=18

• Nelie

Har haft samma problem men med mig hjälpte de att tvätta lätt med våtservetter med alovera för baby och sen smörja med en salva som man använder på baby för röd stjärt de kan va så att slemhinnorna i analöppningen är irriterade och torra när man torkar sig med toapapper jag blev av med besvären

Svar på tråden Ont när jag bajsar