• Anonym (?)

Mirtazapin/mianserin

Har tidigare ätit citalopram, bytte för ett år sedan till fluoxetin. Måste nu byta igen pga biverkningar. Äter nu 50 mg fluoxetin (trappat ner från 60 pga blodsockerfall) och 30 mg mirtazapin som en jourläkare satte in eftersom jag mådde skit.

Nu har min ordinarie läkare kikat på det och han vill att jag slutar helt med fluoxetinet och byter till mirtazapin eller mianserin.

Är de likvärdiga som citalopram o fluoxetin?
    Biverkningar?

• Svar på tråden Mirtazapin/mianserin
  • HemligaMamman

Jag har ätit mirtazapin och det var lindriga biverkningar som trötthet för mig den första veckan.
    sen inga.
    Mina fysiska symtom försvann nästan direkt och jag började sova riktigt bra, då man blir trött om amn tar dem på kvällen.
    Det är ju kombinerat piller med både nor-adrenalin effekt och seretonineffekt.
    Blev piggare av dem med, men för mig räckte de inte fullt ut.
    Beror nog på vad för slags ångest man har/depression.

Lycka till!!

• mutgröna

Började med den medicinen i måndag kväll och jag trappar ut citalopramen samtidigt äter ½45mg till kvällen ska efter en vecka äta hel 45mg.
    Känner redan klar förbättring behöver knappt ta oxascand längre med citalopramen fick jag ta 2-3 varje dag.men det kryper lite i hvudet och jag har en rejäl hjärtklappning

Svar på tråden Mirtazapin/mianserin