• Svillan

Potatis, Ris, Pasta eller vad vid hård mage?

Jag och mina två barn, Aron snart 3 år och Ester 9 månader har i princip jämt hård mage. Min son har sen han började äta vanlig mat hamnat i den onda cirkeln och är rädd för att bajsa eftersom det gör ont. Vi har verkligen gjort allt för att hjälpa honom och på senare tid bajsar han iaf var annan dag.
    Min dotter har samma problem och nu vill jag bara veta om det min kära mor säger är sant, nämligen:
    "Ris och pasta är stoppande, det enda du kan ge är potatis och morot." (till kött eller dyl.)
    Jag vet att ris är stoppande, men är pasta oxå det? Min man säger (IDAG!!) att han blir förstoppad av potatis, och nyss läste jag här på familjeliv att morot är stoppande!?!
    I flera år har jag försökt hitta på olika potatisvarianter eftersom det verkar vara det enda säkra kortet, men stämmer det?
    Någon som vet en bra sida där man kan kolla mer?
    På bvc får vi ingen bra hjälp. (Vi har testat lactulos, katrinpommon, päron, fullkorn, mycket dricka, m.m)

Tacksam för svar!
    /Ida

• Svar på tråden Potatis, Ris, Pasta eller vad vid hård mage?
  • Julanta85

Har ni testat o ge Pajalagröt på morgonen som frukost??
    Jag jobbar på ett äldreboende..
    o där e de vanligt med tröga magar..

Recept på Pajalagröt:

1/2 dl torkade katrinplommon
    1/2 dl torkade aprikoser
    1/2 dl linfrö
    1/2 dl russin
    1/2 tsk salt
    7 dl vatten
    2 dl fiberhavregryn
    1 dl havrekli

Blanda allt utom havregryn och havrekli i en gryta. Låt det stå över natten. Häll i havregrynen och kliet och koka 3-5 min under omrörning. Tillsätt mer vatten om det behövs. Servera med mjölk.

Annars kan Linfrö vara bra mot tröga magar..

Hoppas ni får rättsida på det =)

• keepthefaith

nu vet ju inte jag hur länge ni testat... men att sätta in mogna päron (saftiga) russin, katrinplommon varje dag , kanske till frukost gröten eller till mellan mål varjedag. Snåla inte... det kan också ta ett tag innan systemet hostar i gång så att säga.
    Lycka till

• Svillan

Okej tack ska ni ha! Ska testa receptet ovan.
    Men vet nån om potatis är stoppande?

• Svillan

Julanta - Kan man ge den gröten åt en 9-månaders?

• Svillan

keepthe... - Jo, vi ger i princip inget annat än päron och ktrinplommon till mellis och efterrätt. Däremot undrar jag om russin... endel säger att det är stoppande...?!

• Julanta85

Kan man ge den gröten åt en 9-månaders?

Bra fråga...
    uteslut salt så tror jag inte de ska va nån problem..

annars kan du ju bara ge en liten klick pajalagröt på havregröten till exempel..
    Om dub e orolig alltså..

Svar på tråden Potatis, Ris, Pasta eller vad vid hård mage?