• jajane

Äkta Julgran! (Skötsel)

Jag funderar på att förlora min oskuld i år, in med tallbarr och ut med plast alltså!

Men jag har ingen aning om hur man sköter en gran!

Har små minnesfragment angående slantar under foten, granar som barrar osv..

Har ni tips och råd, skriv gärna in dom här!

Är det för tidigt att köpa en gran redan nu, tex? Är den naken då lagom till jul?
    Antar att den ska ha vatten, hur ofta? haha Jag kan verkligen ingenting, så snälla

Hjälp!
  • Svar på tråden Äkta Julgran! (Skötsel)
  • Marie IE B

Köp granen så nära jul du kan. Ju mer ny-huggen desto bättre. Allra bäst är att acklimatisera granen innan du tar in den i husvärmen, har du ett förråd eller garage så låt granen stå där en dag. Man ska inte ta den direkt från vinterkylan ute in till värmen. Vatten ska stå i foten hela tiden, håll koll och vattna direkt om foten är tom. Bli inte förvånad om du måste vattna varje dag. En del säger att man ska ha en sockerbit i vattnet och tja... det skadar väl inte att ha det....

När det är dags att slänga ut den så är mitt tips att ta en sopsäck och en sekatör och klippa ner granen inne och se'n bara slänga ut den kala stammen. Då har man inte granbarr i hela huset fram till påsk.

God Jul !

• jajane
    Marie IE B skrev 2008-12-03 21:50:52 följande:
    Köp granen så nära jul du kan. Ju mer ny-huggen desto bättre. Allra bäst är att acklimatisera granen innan du tar in den i husvärmen, har du ett förråd eller garage så låt granen stå där en dag. Man ska inte ta den direkt från vinterkylan ute in till värmen. Vatten ska stå i foten hela tiden, håll koll och vattna direkt om foten är tom. Bli inte förvånad om du måste vattna varje dag. En del säger att man ska ha en sockerbit i vattnet och tja... det skadar väl inte att ha det.... När det är dags att slänga ut den så är mitt tips att ta en sopsäck och en sekatör och klippa ner granen inne och se'n bara slänga ut den kala stammen. Då har man inte granbarr i hela huset fram till påsk. God Jul !
    Ja just ja, den ska ut också
    Tack så mycket för ditt svar!
    God Jul!
  • Balehead

Grattis till ett bra val! Marie beskriver det väldigt bra. Granen (som har granbarr och inte tallbarr måste ha mycket vatten.

- Skaffa en julgransfot som är stabil och som har skruvar som verkligen går in mot centrum.

- Många sågar av en liten bit längst ner precis när amn tar in den, för att få en färsk snittyta, precis som man gör med rosor.

- Man måste ha ordentliga handskar på sig, för själva stammen är också full av barr.

- Vid uppsättandet är det bra om man är två - en som håller i stammen och ser till att granen står rakt, medan den andre ligger på knä och drar åt skruvarna (brukar vara med vingmutter, så man behöver inga verktyg) i julgransfoten som fixerar granen. Sen blir det förstås snett ändå så att man får kanske justera den ett par gånger innan man är nöjd.

Lycka till! Du kommer att få en underbar juldoft i hemmet!

• jajane
    Balehead skrev 2008-12-04 08:55:14 följande:
    Grattis till ett bra val! Marie beskriver det väldigt bra. Granen (som har granbarr och inte tallbarr måste ha mycket vatten. - Skaffa en julgransfot som är stabil och som har skruvar som verkligen går in mot centrum. - Många sågar av en liten bit längst ner precis när amn tar in den, för att få en färsk snittyta, precis som man gör med rosor.- Man måste ha ordentliga handskar på sig, för själva stammen är också full av barr.- Vid uppsättandet är det bra om man är två - en som håller i stammen och ser till att granen står rakt, medan den andre ligger på knä och drar åt skruvarna (brukar vara med vingmutter, så man behöver inga verktyg) i julgransfoten som fixerar granen. Sen blir det förstås snett ändå så att man får kanske justera den ett par gånger innan man är nöjd.Lycka till! Du kommer att få en underbar juldoft i hemmet!
    lol jag e verkligen inte kunnig på området, GRANbarr, såklart!
  • jajane
    jajane skrev 2008-12-04 12:36:57 följande:
    lol jag e verkligen inte kunnig på området, GRANbarr, såklart!
    och Tack!
  • Heeleena

det är bra om du "täljer" den lite i foten, så den blir mer spetsig nertill, lätt att fixa med en yxa. Det gör att den suger upp vatten lättare och inte torkar lika fort. Och man ska vattna en gång/dag. Blir granen torr en gång så är det nästan kört, då barrar den ordentligt.

God Jul!

• Pernilla75

Kan också rekommendera dig att köpa en kungsgran som är något dyrare än en vanlig gran men den håller sig fin mycket längre.

• Marie IE B
    Pernilla75 skrev 2008-12-04 13:42:25 följande:
    Kan också rekommendera dig att köpa en kungsgran som är något dyrare än en vanlig gran men den håller sig fin mycket längre.
    Nackdelen med kungsgran är att du inte får den där go'a doften av gran.
  • Balehead

Pernilla75 skrev 2008-12-04 13:42:25 följande:

En annan nackdel med kungsgranen - som förvisso är väldigt tjusig - är att grenarna är så sladdriga att blir lite trixigare att få fast ljusen och kulorna eftersom kvistarna bara böjer sig när det kmomer lite tyngd på dem.
  • Trocadero

Vattna, vattna och vattna är mitt tips då håller den utan probelm i flera veckor.

Svar på tråden Äkta Julgran! (Skötsel)