• pelagonia

Är Ford Focus Kombi en bra familjebil?

Hej

Vi funderar på att köpa en kombibil.
    Tittar lite på Ford Focus och Ford Mondeo.
    Vi väntar andra barnet i mars och behöver få plats med syskonvagn i bagageutrymmet.

Någon med erfarenhet av dessa bilar ?

Viktor 070103 & Ärtan BF 090320
  • Svar på tråden Är Ford Focus Kombi en bra familjebil?
  • MrsMia

Vi har en Focus Kombi från 04, får plats med tvillingvagnen (ihopfälld) plus en massa bagage, inga problem.

Ett tips bara.. På de flesta av dessa bilar går det inte att koppla ur airbagen fram , så har du små barn kan det ju vara värt att känna till.

• pelagonia
    MrsMia skrev 2008-12-03 22:38:24 följande:
    Vi har en Focus Kombi från 04, får plats med tvillingvagnen (ihopfälld) plus en massa bagage, inga problem. Ett tips bara.. På de flesta av dessa bilar går det inte att koppla ur airbagen fram , så har du små barn kan det ju vara värt att känna till.
    Tack för infpn om airbagen..skall ha tillökning och vill ha barnet där framme.
    Hmm får kolla mondeon mer då.
    Viktor 070103 & Ärtan BF 090320
  • sppookie

Hejsan...

Jag kan säga så här..
    Jag har en Ford Focus kombi och min syster har en ford Mondeo sedan.. Och hennes bil är betydligt mycket mer rymlig..

tex.. Har en Graco bilbarnstol med bas, den får inte plats i baksätet i focusen om jag inte dra fram passagerar sätet längst fram och skruvar upp det, så att passageraren i det sätet får sitta onaturligt rakt..

Medans i Mondeon är det inga som helst problem, nu har ju hon en sedan, så där får ju inte plats vilken vagn som helst där bak, men jag tror nog att mondeo kombi är minst lika rymlig + bagaget..

lycka till med bilköpet och bebben...
    /Sanna

• Marco och Mathias mamma

Vi har en Mondeo och den är enormt rymlig. Jag skulle inte välja Focus just för att den är så pass mycket mindre, jäg tycker dessutom att Mondeon är mycket mera bekväm att köra.

• Marco och Mathias mamma

En Mondeo kombi...

bonusmorsa skrev 2008-12-03 23:02:12 följande:
    Vi har en Mondeo och den är enormt rymlig. Jag skulle inte välja Focus just för att den är så pass mycket mindre, jäg tycker dessutom att Mondeon är mycket mera bekväm att köra.
  • Pelargonen

Jag tycker den känns "plastig" och har relativt dålig komfort faktiskt. "Man får vad man betalar för" är ett passande uttryck tycker jag.

• sppookie
    Svar på #6
    Samtidigt när det gäller Ford, så får man mer för pengarna än många andra märken.. men Mondeon är absolut dubblet upp.. och ja.. focusen är en aning plastig.. tyvärr är väl alla bilar det nu förtiden.. fast det klart, billigare att laga om det behövs..
  • mona83

Jag har en Ford Mondeo kombi från 96 som jag haft lite mer än 6 månader nu. Är helnöjd. Gott om plats i bilen och i bagaget för syskonvagnen.

• MrsMia

Jag tycker Ford Focus är en Bra Bil, visst, du kan inte jämföra den med komforten i en V70 eller - varför inte - en Cayenne, men v70 är ju mycket dyrare, jag ville helt enkelt inte betala mer.

Vill du ha en prisvärd, trafiksäker, hygglig, lagom snygg, rymlig familjebil är det antingen Ford Focus eller Skoda Octavias nyare om gäller.

• Gyllenhammar
    Jag har en ford focus 99. Bra plats i bagaget.. Men om du ska ha bakåtvänd stol är det inte bra.. 2 stolar får inte plats bak. Å i dom senare modellerna så får man inte lov att ta bort krockkudden Inte på ford å inte i verksta, har försökt... Så man får inte plats.. Har ett helvete med våran son som e 19 månader.. Hans ben får inte plats... Vet inte hur stor mondeon är, men det e samma där.. Ford tar bara bort krockkuddarna på dom nyaste modellerna.. Så ford suger...
Svar på tråden Är Ford Focus Kombi en bra familjebil?