• lystra

Är det fel/farligt att tillsätta extra fett ,t ex rapsolja i burkmaten och gröten varje gång?

• Svar på tråden Är det fel/farligt att tillsätta extra fett ,t ex rapsolja i burkmaten och gröten varje gång?
  • Saaaraa

Nej! Tvärtom! Burkmaten innehåller för lite fett har det ju kommit fram nyligen! Du kan tillsätta extra .

• lystra

men hur mycket ska man tillsätta? Jag brukar ta en tsk per portion ungefär.

• Asia1

en matsked har jag för mej? men jag kan ha fel.

• lystra

Kan det finnas risk för att man ger för mkt. Längdmässigt sett?

• mamman64

vad kan man ta för olja.
    går det bra med vanlig matolja?

• Viewsonic

Varför skulle det vara farligt?

• PerG

Det "värsta" som händer är ju att bebisen går upp lite mer i vikt, men i den åldern är det ju ingen större fara och om du är osäker kan du ju gå till BVC och göra extra viktkontroller om du är orolig att bebisen gått upp för mycket..

lystra skrev 2008-12-03 23:33:27 följande:
    Kan det finnas risk för att man ger för mkt. Längdmässigt sett?
  • Leos och Vincents mamma

Vi gör det till våran son, eller gjorde, nu tar vi riktigt smör i maten.
    Rapsojla, en matsked per portion rekommenderar bvc här där vi bor.

Stolt & lycklig mamma till Leo 050315 & Vincent 080325
  • PerG

Det "bästa" fettet får du ifrån rapsolja eller olivolja.

Tror du då helst ska välja kallpressad rapsolja/olivolja som inte är processad/renad. Allra helst en ekologisk så slipper du massa bekämpningsmedel dessutom.

mamman64 skrev 2008-12-04 00:10:10 följande:
    vad kan man ta för olja.går det bra med vanlig matolja?
  • lystra

Mamman64:
    Helst en ´nyttig´ olja, typ rapsolja, eftersom den innehåller omega3 och har mindre mättade fetter.
    Annars kan man använda smör också.

Viewsonic:
    Jag tänkte att om man använder för mycket så kanske barnets kropp inte kan hantera det, och blir farligt för hjärtat t ex.

Svar på tråden Är det fel/farligt att tillsätta extra fett ,t ex rapsolja i burkmaten och gröten varje gång?