• Dorro85

Vad gör man när dom täpper igen dykarreflexen?

Hej!
    Vi har precis fått komma hem från NEO och Mimmi är i vecka 34+4. På Neo för någon vecka sedan så hade hon spytt så hon täppte igen dykarreflexen och hon hade kräk hela vägen från magen upp till munnen. Då slutade hon andas och blev grå. SPo2 maskinen började tjuta såklart och sköterskorna kom in och sprang iväg med henne till akutrummet och akutlarmade.
    Då kom det massa sköterskor och läkare och dom sög henne i hals och näsa och allt va bra igen.

För 10 minuter sen hände det igen. "Problemet" nu är att vi är utskrivna och är hemma. Jag satt här vid datorn och hörde ett konstigt läte. Jag kollade henne och möttes av exakt samma utseende som jag möttes av där (hon började bli grå och spärrade upp ögonen och jag märkte att hon inte andades på några sekunder). Det rann ett segt slem från munnen och kom lite ur näsan. Vad f*n gör man i denna situation?

Jag tog upp henne och vände henne med ansiktet och magen neråt. Till sist släppte det och hon började andas igen. Detta skedde alltså under 10-15 sekunder bara, men kändes som en evighet. Men vad gör man egentligen i såna här situationer? Vi kan ju inte direkt suga henne här hemma...

Problemet är nog att hon har ett segt och kladdigt slem som ibland fastnar i hennes halsväg som gör att det blir såhär... Men någon som vet vad man ska göra, eller varit med om detta?

• Svar på tråden Vad gör man när dom täpper igen dykarreflexen?
  • mammasgullar

Har ni pratat med Neo om detta, annars borde ni ringa och göra det. Jag skulle ringa dit direkt och se vad dom säger.

• humle82

oj, jag säger detsamma.

när jag badar med min 5-månader så verkar hon svälja vatten, tycker inte hon verkar ha nån reflex, dock låter hon när man blåser på henne.
    fast du bör nog inte testa att blåsa.

humlansblogg.blogspot.com/ /FD sannispannisen
  • Mimmsa67

Åh fy, vet exakt hur hemskt det är. Vår son gjorde likadant under tiden vi låg på neo. Han var då också i vecka 35. Fem gånger på en dag gick dykreflexen in och han blev grå och slapp. Har ni apnélarm? Vad har de sagt på Neo om detta? Vi fick prata med en läkare som sa att de kommer i gång av sig själva även om man inte gör något, men det går fortare om man flödar upp dem med syrgas och ibland kan man behöva suga....Varför har hon problem med segt slem, är hon förkyld? Jag hade tagit kontakt med Neo och frågat om detta.

Humle82, det är helt rätt att blåsa, men det är mer när de "hakar upp sig" i andningen. Ibland kan små bebisar "glömma bort" att andas och ibland äter de så fort att andningen liksom inte hänger med. Då funkar det bra att blåsa på dem, även om de blir lite sura då

• humle82

jaså? så ts ska altså blåsa på sin bebis?
    jag trodde det inte var bra.

först gjorde jag det ibland när hon skrek (pinsamt mog9 då tappade hon bort sig och slutade skrika, som hon gjorde av trötthet.
    väldigt försiktigt altså.

men sen sa nån att det kunde vara farligt, typ att barn inte skulle vistas i blås pga det, varpå jag sa att om det nu var så farligt borde bvc "larmat" om dettan tycker man ju.

humlansblogg.blogspot.com/ /FD sannispannisen
  • Mimmsa67

Nej jag tror inte att det är bra att blåsa i TS situation. Hennes dotter har ju problem med segt slem också.

Min son är också prematur och i början när han ammade så klunkade han på alldeles för fort och andningen hakade upp sig på något sätt. När jag blåste på honom gjorde hans reaktion att han kom i gång att andas igen. Att blåsa på sitt barn någon enstaka gång är säkert inte farligt.

• Dorro85

när det hände på NEO så sa dom bara efter att dom sugit att "hon skulle fixat det själv". så dom tror att hon reder ut det själv. men vaddå, ska man bara sitta och titta på? :S förstår inte...

jag vet inte om hon är förkyld, men vi tror inte det. hon nyser ibland, men det har hon gjort i 7 veckor ungefär.. och näsan rinner inte eller något sånt. men hon har segt slem :/ det har hon nog haft ända sen hon kom ut.

tycker NEO verkar lugna när det gäller detta. det är inte så att hon slutar andas av omognad, utan det är just att på nåt sätt kräks hon eller blir överflödigt med slem i halsen vilket gör att hon täpper igen dykarreflexen. så förklarade dom på NEO. och DET är en omognadssak sa dom. men varför släppa hem oss om läget vore kritiskt när hon gör såhär? :S

jag vet inte alls vad eller hur jag ska göra...

• Dorro85

Ringde NEO igen. Dom sa bara att det förmodligen är förkylning och att vi ska köpa Nezerin näspipetter till henne. Så jag ska ner till apoteket... Men näspipetter är väl till för när näsan är täppt? Hon är inte täppt, utan det är mer att hon är slemmig?

Aja... får testa.

• Mimmsa67

Men om man sväller av luftvägarna så är det lättare för henne att bli av med slemmet. Kanske skulle hon behöva inhalera?
    Det dom menar på Neo med dykreflexen är att när små barn får ner vätska i luftvägarna, så går dykreflexen in och förhindrar att vätskan rinner ner i lungorna. Det är ju en bra reflex på det viset. Det är samma reflex som barnet använder vid babysim, därför de kan simma under vattnet. Det är hemskt otäckt, men inte farligt.

• Dorro85

Mimmsa67 skrev 2008-12-04 16:36:48 följande:

Men om man sväller av luftvägarna så är det lättare för henne att bli av med slemmet. Kanske skulle hon behöva inhalera?Det dom menar på Neo med dykreflexen är att när små barn får ner vätska i luftvägarna, så går dykreflexen in och förhindrar att vätskan rinner ner i lungorna. Det är ju en bra reflex på det viset. Det är samma reflex som barnet använder vid babysim, därför de kan simma under vattnet. Det är hemskt otäckt, men inte farligt.
    japp. och när hon kräktes på NEO så stannade kräket kvar hela vägen från magen upp till munnen. och hon slog igen sin dykarreflex då... och slutade andas. är så rädd att det ska bli så illa nu när vi är hemma.

inhalera? vad för något?
    och hur får man tag på det isåfall?
  • Mimmsa67

Med inhalationer menar jag mediciner som man använder vid t.ex. astma. Många prematurer har problem med trånga luftvägar och då blir det ju jättejobbigt vid förkylningar. Inhalationerna gör att luftvägarna sväller av - inte bara näsan då - och att slemmet minskar. Om hon har mycket problem med slem så hade jag nog åkt till akuten med henne om jag var du....

Svar på tråden Vad gör man när dom täpper igen dykarreflexen?