• Lillatroll

Hur väljer man andranamn? Hur har ni andra gjort?

När sonen föddes var det lätt. Då tog vi det namnet som vi hade som andra alternativ som andranamn. Utav olika anledningar så ville vi inte ha släktnamn.

Men denna gången var vi helt överens från början om vad bebisen i magen ska heta. Både pojke och flicknamn är spikade sen länge. Hur ska vi då välja andranamn??? Eftersom första barnet har ett andranamn så vill vi ju ge andra barnet också?

Är det någon som vet varför man har fler namn från början? Var kommer den traditionen ifrån?

• Svar på tråden Hur väljer man andranamn? Hur har ni andra gjort?
  • fairyfloss

Min son har sin pappas förnamn som andranamn.

• maye

När vår tös föddes så funderade vi mycket på namn, hade inget bestämmt. Men när vi bestämde oss för emilia så tyckte vi att hon skulle få ett andra namn. tillslut så blev det en karin emilia eftersom pappans farmor hette det och var född samma datum.
    Vi kollade mycket efter namnsdagsnamn runt detta datum men när vi kom på det med farmorn så kändes det solklart.
    Vet inte vart traditionen kommer ifrån

• Lill Fia

Vi tog ett släktnamn - Maria som alla tjejer i vår släkt heter. Sen fick hon även heta Johanna efter pappa Johan ;o)

• Nyfiken gul

mina barn har fått sin pappas förnamn som andranamn.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Flickan och kråkan

Vi har tre namn. Tilltalsnamn och så ett namn från mammas sida och ett från pappas. Släktnamn alltså som andra och tredje namn.

Jag har också tre namn. Mamma bestämde ett, pappa ett och min storasyster ett . Sedan kom de överens om vilket de tyckte skulle vara tilltalsnamn.

• Panna82

Min son har sin pappas förnamn som andranamn.. Min sambo har sin pappas förnamn som andranamn osv...

• substitutet

Ett namn är släktnamn från min sida, det andra namnet är pappans andranamn.

♥ Albin -08 ♥
  • Cecese

Mina barn har fått släktnamn som andra namn
    Första dottern har fått min mammas namn
    Andra dottern fick min farmors namn
    Första sonen fick min pappas andra namn som också var farfars namn samt makens pappas namn.
    Andra sonen är inte döpt än men kommer att få min pappas namn och makens morfars namn.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂ oktober -08
  • Buddha74

vi struntade i andra namn...
    Både jag och min man har två namn och kan inte fatta vad det ska vara bra för

Så vi slopade det helt enkelt.

• Kajak

Dotter fick Irene för hon är den 4e eller 5e (minns inte just nu) kvinnor som heter Irene som andra namn (på sambos sida är kvinnlig kön väldig "bristvara")

Sonen heter Julius efter sambos morfar, han hette Bror Julius

Nu väntar vi 3e barn så vi vet inte vad för andranamn han/hon kommer att få.
    Jag är säker på vi kommer att komma på det när barnet är hos oss.

Få se!

• Dixie

våra barn har släktnamn som andranamn, vilket jag tycker är trevligt! Men om ni inte vill ha det kan ni kanske titta på namnsdagsbarnen, vem hade namnsdag på er bröllopsdag, dagen barnet föds på eller något annat som har betydelse! Jag tycker det är trevligt om andranamnet har någon innebörd och inte "bara ett namn"

• Love5

Vi har helt enkelt valt namn vi gillat, Sebastian Oscar och Benjamin Adam.

• buffybus

jag tycker personligen att andra namnet ska ha en betydelse.. annars kan man skita i det.. enligt mig..

vi tog min mans pappas namn.. han dog 1 mån innan vår son kom ut så därför blev det väldigt speciellt att han fick det namnet...

när nästa nu kommer som jag har en känsla av att det också blir pojke så ska han få min mans namn i mellan namn.. hans pappas namn då alltså!!

Jocke+André älskar er mest av allt!!
  • LiTe08

vår son heter Wilmer Tommy. Wilmer som tilltalsnamn och Tommy efter min bror som gick bort när han var 24år. Hade inte tänkt ha mer än ett namn men när vi fick en pojk så kändes det bra att Tommy får "leva vidare" genom vår son.

• Rulltrappa

vi tog ett av reservnamnen som extra förnamn. bara för att man är tvärsäker på vad barnet ska ha för tilltalsnamn betyder det ju inte att man måste tycka att alla andra namn är fula. :)

mina söner heter:

ludvig (för att han såg ut att heta det)
    ture (efter en kille på min förskola som gav mig alfons & milla när jag fyllde 4)
    andré (någon form av släktnamn, hans far heter också andré i tredje förnamn)
    fast viktigast avr ju att alla namnen låg rätt i mun när man skulle uttala dem tillsammans. :)

malte (för att det var det enda namnet vi var överens om)
    valdemar (för att vi alltid velat ha en valdemar men det kändes lite pretto att ha det som tilltalsamn. jag har själv ett prettonamn och det är inte bara fördelar...)
    den stackarn fick bara 2 namn, men eftersom det andra förnamnet är trestavigt tyckte vi att det skulle bli lite väl mycket med ett tredje förnamn.

• S a C

Vi skulle inte ha nåt andranamn till vår dotter, men när hon var född så var både jag och min man så vördnadsfulla mot våra mammor, så dottern fick heta Mi i andranamn efter våra mammors namns initialer.

~ Skrev i bloggen 4/12 ~
  • Lillatroll

Roligt att läsa hur alla har tänkt.
    Innan jag fick barn så tänkte jag också att andranamn skulle vara släktnamn. Men vi ville inte ha tre namn på barnet och det fanns definitivt risk för sura miner om vi tex tog ett andranamn från min sambos släkt och inte från min. Barnsligt, jag vet, men så funkar det för vissa. Därför så struntade vi i släktnamn och tog namnet som stod som nr två på vår önskelista över namn. Det funkade jättebra för oss. Men denna gången har vi som sagt inget nr 2 alternaiv.

Namnsdagar var ju ett bra alternativ. Ska kolla det lite. Sen ska vi sätta oss ner och tänka efter om det finns något namn som har lite extra betydelse för oss. Känns dumt att strunta i det när vi gav sonen två namn.

Svar på tråden Hur väljer man andranamn? Hur har ni andra gjort?