• Anonym

kliar som tusan på mina blygdläppar

vad kan de vara...?
    inre blygdläpparna?
    jag e ren av mig,så va fan e de?kliar spec efter att jag kissat...o så går de in mot "hålet" va fan e de..
    de gör ju inte ont el så men de kliaaar

• Svar på tråden kliar som tusan på mina blygdläppar
  • Mollie77

Kan de vara svamp?? Märker själv att jag får de titt som tätt nu..Har du flytningar oxå?

• Anonym (ME)

ja låter som svamp. kupa din hand när du kliar och svamp brukar flaga... det var så min bm sa att man kan kolla om man inte är jättevig. har haft svamp tre gånger och det kliar så man blir gaaaalen.

• Anonym

oj då..har aldrig haft nåt sånt så jag vet inte...men altså de kliar bara inne..inte ute...trodde svamp kliade ute..va menar du me kupa min hand..fatta inte...kan ju bara klia me toapappret när jag torkar mig..liiite svårt att klia me naglarna juhh...ush..suck..hur fan får man svamp då?

nej inga flytningar..inte mer än vanligt iaf...hmmm

• guldplutt

svamp är jättevanligt och man kan få det av allt möjligt. ofta är det ngt man kanske bär på men som inte blommar ut förrän det är "rätt" förutsättningar. en penicillinkur, för mkt söta saker, för tajta byxor mm mm. Det finns receptfria behandlingar på apoteket, vagitorier och kräm. Det funkar för det mesta, och lindrar ganska så bra också. SKulle det vara rejält illa så att det inte går över efter ett par sådana kurer så får du gå till läkaren och få starkare saker eller kolla om det är ngt annat.

• Missboss

Svamp beror på att ph-balansen rubbas och ger svampen möjlighet att växa till sig. Det kan ge är j*vla klåda och det kan klia på blygdläpparna, inre, yttre, vid slidöppningen. Ofta får man tjocka gryniga flytningar oxå. Kan komma från slidan men även lägga sig mellan yttre och inre blygdläpparna. Det är ett tyvärr jättevanligt problem och behandlas med recpetfria medel såsom pevary eller canesten (finns på apoteket). Känslan när man har en riktigt rejäl svampinfektion är att vilja ta fram rotbosten och gnugga

Ett tips är att tvätta bara med vatten, smörj med olivolja för att skona snippan när man kliar.

Sen om man har kliat mycket så kan man få småsprickor som kliar när det håller på att läka.

• Anonym

men kan man gå o köpa såndär utan att verkligen veta om det är svamp?
    tänk så e de inte de...om jag då tar svamp "medicin" så e de kanske inte så bra...

plus att jag just fått hemorojjder med tydligen..tror jag..så nu kletar jag på hemorojjd salva där bak...vilken jävla röra

• Anonym

Små sår och skavning i slidan och på blygdläpparna minskar slemhinnornas motståndskraft och svampen får lättare fäste. Små sår kan uppstå om man till exempel haft många samlag tätt, om man ridit eller cyklat mycket.

faaan...då vi försöker bli gravida så hade vi sex i 7 dagar i rad o ibland 2 ggr om dagen denna månaden...så de kan vara det altså?
    de där gör vi fan aldrig om..
    e de farligt om jag inte köper nån salva o låter de försvinna av sig själv?
    kan jag smitta min man vid samlag el om han går ner på mig etc?
    kan svampen försämra mina chanser att bli gravid??

• guldplutt

jag tror inte att svampen kan påverka dina chanser att bli gravid, däremot kan du smitta din man som kan smitta dig tillbaka och så blir det en ond cirkel (mannen känner det ofta inte på samma vis heller, så han kanske inte märker det). min erfarenhet är att det sällan försvinner av sig själv.

• Anonym

Ring någon om du är så orolig! Sjukvårdsrådgivningen kanske???

Svar på tråden kliar som tusan på mina blygdläppar