• Anonym (Oroligt)

Kronofogden

Kronofogden hamnar man ju hos efter inkasso och man fortfarande inte betalten räkning. Men när man väl hamnar hos fogden hur länge står man kvar där då?

• Svar på tråden Kronofogden
  • Anonym

så länge skulden inte är betald står du på betalningsanmärkning.  Pricken sitter kvar i 3 år från o med den dagen du betalar skulden.

• Anonym (Oroligt)

Men om man betalt en skuld innan den kommer till kronofogden har man prick då?

• Anonym
    Anonym (Oroligt) skrev 2008-12-04 08:49:03 följande:
    Men om man betalt en skuld innan den kommer till kronofogden har man prick då?
    det är endast kronofogden som kan ge prickar - inte inkasso.  Så har du en inkassoskuld som du betalat är du prickfri.

Det är bara när skulden är obetald hos kronofogden du får prick.
  • Anonym (...)

Du får en betalningsanmärkning i och med att du fått skulder hos inkasso, dock ingen prick så att säga.

Men har ärendet gått till kronofogden så kommer du få en prick oavsett, och den "pricken" kommer finnas kvar i deras register i 3 år framöver.

Men hur ligger det till egentligen, har du, eller har du inte, betalt din skuld INNAN det gick till kronofogden?? Har du fått papper från kronofogden gällande en skuld??

• Anonym (kredituppl)

Som privatperson står du med anmärkning hos fogden i 3 år. Företag 5 år. Jag jobbar på ett av sveriges största mobilföretag och sitter just med kreditupplysningar. Även om du har betalat dina skulder står anmärkningen kvar. Annars ser vi den som restskuld. Vi kan även se vad och hos vilken du har skulder.
    För att få en anmärkning måste fakturan förfalla-gå till inkasso-sen måste en dom i tingsrätten finnas för en anmärkning ska finnas.

• Anonym

Pricken ligger kvar i tre år från att den uppkom om man betalar under dom tre åren , inte från när skulden e betald.

• Anonym

Man får en prick om man inte kan betala fakturan till kronofogden inom tio dagar. Har du bara en faktura till inkasso som ska betalas och den inte har gått vidare till kronofogden har du ingen betalningsanmärkning dvs en prick.
    Har man en prick så ligger den kvar i 3 år ifrån det man fick den sista.
    Dessutom är det inte kronofogden som ger prickar utan "kreditupplysningsnämnden". Kommer inte på vad dem heter nu bara för det, därför skrev jag så inom "".

• Anonym

ni hittar ju på som ni vill

kan inte ngn från kronofogden berätta

• Anonym (kredituppl)

Anonym skrev 2008-12-04 11:34:14 följande:

ni hittar ju på som ni villkan inte ngn från kronofogden berätta
    En betalningsanmärkning är ett tecken på att du inte har skött dina betalningar. Den kan exempelvis leda till att du inte får lån, lägenhet, arbete eller telefonabonnemang.
    Det är inte Kronofogden som utfärdar betalningsanmärkningar. Ordet betalningsanmärkning är kreditupplysningsföretagens samlingsnamn på ett stort antal uppgifter som de samlar in från olika håll och sedan använder vid kreditupplysning. Många av dessa uppgifter kommer från myndigheter, till exempel Kronofogden.
  • Anonym

vad är det vi hittar på? som anonym påstår.

• Anonym

Alltså, ngn säger att om man betalar inom tio dagar till kr så blir det ingen prick, en annan säger att man blir av med pricken tre år efter att skulden betalats osv, allt det är ju osanning.

• Anonym (KFM)

Jag har jobbat med just detta så hoppas mitt svar duger. Precis som kredituppl skriver är det inte KFM som delar ut betalningsanmärkningar utan kreditupplysningen. Ett ärende som kommer till Kronofogden behöver nödvändigtvis inte leda till en sk betalningsanmärkning. Kronofogden fastställer skulden efter 10 dagar, men skulle du betala innan dess och fordringsägaren drar tillbaka ärendet, finns ju ingen skuld att fastställa. Således finns ingen uppgift för kreditinstitutet att hämta.

Vad som kan vara värt att veta är att även om man kommer överens med ex Inkasso om en avbetalningsplan brukar de vilja att kronofogden fastställer skulden, dvs även om du har en avbetalningsplan ger kreditinstitutet en betalningsanmärkning.

Hoppas du fick svar på dina frågor

• Anonym

Nä det är så sant att om du betalar innom 10 dagar då du fått betalningsanmaningen så får du ingen prick. sen att pricker försvinner tre år efter att skulden är betald det är fel , den försvinner tre år efter att den uppkom under förutsättningar att skulden är betald innom det tre åren . Detta är jag 100% säker på då jag själv har haft kontakt med kf under en längre tid .

• Anonym

Men jag betalade innan tio dagar, jag hade ingen avbetalningsplan för skulden var så liten. Jag fick betalningsanmärkning ändå.

• Anonym

Anonym skrev 2008-12-04 12:15:12 följande:

Men jag betalade innan tio dagar, jag hade ingen avbetalningsplan för skulden var så liten. Jag fick betalningsanmärkning ändå.
    Då var de (inkasso) för sena med att dra tillbaka sin ansökan hos kf.
  • Anonym

Jaha, inkasso tyckte alltså att jag skulle få mig en näsbränna som heter duga.

• Anonym

Låter skumt att du fick det , hade du anmärkningar sen tidigare eller kom pengarna in den 11 dagen , att det tog några dagar innan det reggades hos dom så det blev mera än 10 dagar? hur kan du veta att du fick en anmärkning på den skulden , kollade du det med uc sen?

Svar på tråden Kronofogden