• majblomman80

Katt-när kräks de upp sin första hårboll?

Hej! Har en perser/ragdoll som är 9 månader..Hon har fått jätte lång o mkt päls o slickar sig väldigt mkt...
    Jag har köpt kattgräs i 2 omgångar men hon käkar inte det. NÄr börjar de kräkas upp hårbollar??

Tack på förhand!

• Svar på tråden Katt-när kräks de upp sin första hårboll?
  • Zaria

Alla katter kräks inte hårbollar utan det kommer ut den naturliga vägen.
    Min ena har aldrig gjort det medan den andre gör det väldigt ofta, har dock blivit bättre sedan han fick specalfoder mot just hårbollar.

Kolla när du rensar kattlådan, det kan likaväl komma ut den vägen.

• ninanen

Min katt är 8 år snart och har aldrig kräkts en endaste hårboll i hela sitt liv...

• majblomman80

nähä, jag trodde långhåriga katter alltid gjorde det, så fel jag hade!
    Då behöver jag inte va orolig då...

• Liljeblomman

Vår ena katt kräktes hårbollar för första gången när han var runt 8 månader eller något sånt, den andra har aldrig gjort det mig veterligen. Så jag tror det är väldigt individuellt och olika. Du behöver inte vara orolig!

• tvål

våran ena katt spyr hårbollar lite då och då typ var 5:e vecka,det ser ut som en bajskorv ungefär,men är ihoptvinnat hår...

• LAV0LINA

Har en katt som är 1½ och han har aldrig kräkts upp en enda hårboll.
    (han är innekatt så vi borde ju ha märkt det )
    Det brukar synas endel hår i bajset då man rengör lådan.

• LAV0LINA
    Svar på #6
    1½ år menar jag.
    (varför kan man inte redigera sina inlägg här på FL?! Onödigt att posta ett nytt för ett sånt litet fel!)
  • skorpionen80

Min perser är 9 år och har väl kräkts hårboll 2-3 gånger i sitt liv. Sen har jag två birmor också, de kan kräkas några gånger i veckan i en period, sen kan det gå en månad innan de kräks igen.

Han bajsar ut det istället kanske?

Du behöver inte vara orolig, men om han börjar kräkas och inte får upp något så kan det vara läge att kolla upp. Var glad annars! Det är mycket trevligare att rensa hårbollar i sandlådan än från mattan ;)

• majblomman80

ok, då kommer det säkert i bajset, ska kolla lite hur bajset ser ut framöver...
    Hon har ju väldigt mkt päls o när jag kammar henne blir borsten full m hår så nånstans måste hon ju få hår i sig när hon lsickar sig! Tack för all hjälp!

Svar på tråden Katt-när kräks de upp sin första hårboll?