Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym

Snabbt svar ang skogsvärde?

Vet nån hur mkt skog är värd per hektar? Vad handlar det om cirka?

• Svar på tråden Snabbt svar ang skogsvärde?
  • appapp2

Det är väl i princip omöjligt att svara på med den infon du ger.
    Är det markvärde eller avverkningspris? Var finns skogen? Är det en fastighet eller bara träd du vill värdera?

• Missboss

Sen beror det ju på vad det är för skog och hur gammal den är.

• Anonym

Det är gammal skog som aldrig är avverkad. ( inte på vad jag vet 70 år) Och det är avverkningspris eller markvärde jag vill veta. Skogen finns i norra Sverige.

• FordsonM

Om det är skogsfastighet (markryta) du menar så kan man generellt säga att ju mer hektar dess då billigare per hektar. 1-3 ha kan det lätt bli tomtpris på typ 120:-/m2, men om det rör sig om 20 ha eller med skulle jag tippa på mellan 40.000 och 120.000 / ha.
    Åkermark-snittet i landet låg på runt 70.000/ha förra året och det brukar stämma på ett ungefär med skogspriset nu förtiden.

• FordsonM

Var i norr? Övertorneo eller Gävle?

• Missboss

Varför ringer du inte till tex. Norra skogsägarna och pratar med dem.

• Anonym

De jag har ringt kan inte svara de vill ju göra en beräkning på plats men det är ju för att tjäna pengar så klart. Jag har ärvt skog och ska sälja den, ev avverka men mest troligen sälja.

• Anonym (oxå ärvt)

Jag skulle göra en värdering...då får du reda på avverknings värde o mark pris... Det kostar en slant men är absolut värt det... om du ska sälja o få ut så mkt. som möjligt så är det bättre att veta vad du säljer... du kan ju bli bjuden ett pris som du tycker är toppen men i själva verket är det ett skam bud o värt kanske det 3 dubbla... Jag har oxå ärvt sko ... gjorde en värdering o jag skulle allllldrig ha gissat att det var värt såååå mkt. Men åh andra sidan så viste jag inget om skog innan ... bara att det var värt mkt. pengar och det var det !!!!

• Anonym

Hur mkt vad det värt?

• Anonym (oxå ärvt)

det dubbla lite drygt..vad tror du din skog är värd...hur mkt. mark är det..värderingen kostade ca 20 000:- ca 30 ha...

• Anonym

Hur mkt fick du per hektar?

• Anonym (oxå ärvt)

120.000:-/ ha men då hade jag avverkat en liten del oxå...

• Anonym

Fick du 120 000 per hekktar? Jag trodde det var högst värt 50 000 per hektar. Var din skog också gammal? Det är min . Alltså aldrig avverkad. Endast gallrat lite för hemved...

• Anonym (oxå ärvt)

yes sparad o sparad o sparad.... gammla gubbar som förvaltar sin skog till kommande generationer o hårdare tider...Du ser!!!man har inte en aning... gör en värdering...

• Janpa

Hej undrar lite om vad avverkningsvärdet kan motsvara i peningvärde av ett virkesföråd på 1546 Kubik/m underbarkj? 

Svar på tråden Snabbt svar ang skogsvärde?