• ebben

skillnad på lättmjölk/mellanmjölk?? för/nackdelar,tack?

Vad är det för för resp nackdelar med lätt o mellanmjölk?
    Nån som vet ?
    Eller finns det att läsa nån länk?
    Undrar vad de stora skillnaderna är o hur "skadlig" lättmjölk kan vara på säj 2-5åringar?
    Jag är bara nyfiken!! tror egentligen inte alls det är så stor skillnad?

• Svar på tråden skillnad på lättmjölk/mellanmjölk?? för/nackdelar,tack?
  • ebben

Jo,det vet jag ju! haha...... .
    Men jag menar liksom varför det är så mycket bättre, enligt vissa att ge mellanmjölk,o så illa att ge lättmjölk?

• Mossagti
    ebben skrev 2008-12-04 11:26:52 följande:
    Jo,det vet jag ju! haha...... .Men jag menar liksom varför det är så mycket bättre, enligt vissa att ge mellanmjölk,o så illa att ge lättmjölk?
    Vilka är "vissa"?
  • ebben

tja.vissa är vissa föräldrar!

• Mossagti
    ebben skrev 2008-12-04 11:30:36 följande:
    tja.vissa är vissa föräldrar!
    Då kanske "vissa föräldrar" tycker att det är viktigt att barnen får i sig den extra procentenheten fett just från mjölk.
  • ebben

visst,det kunde jag med räkna ut...
    Dock gällde frågan om det finns andra vesäntliga skillnader,dvs för eller nackdelsr.
    Förutom just den lilla fett%en.

• ebben

vitamininehåll mm.
    Det är ju tydligen mättat fett i mjölk o det är ju det "skadliga fettet".......då är det väl bättre med lättmjölk tänker jag.
    Men jag kan väligt lite om detta-därför jag frågar!

• Senap

När man tar bort fettet så försvinner även de fettlösliga vitaminerna varför båda har tillsatt A och D-vitamin.
    Jag är allergisk mot syntetiskt A och D-vitamin så jag fick dricka standardmjölk som barn. När mellanmjölken kom så prövade jag den och det fungerar i mindre mängder vilket inte lättmjölk gör.

Så det är mer som skiljer än fettmängden.

My sugar is raw
  • Senap

Och att mättat fett är skadligt är en myt som tyvärr fortfarande lever. Det beror på proportionerna hurvida det är skadligt.
    De fetter som alla borde undvika är däremot de konstgjorda fetterna som härdade och transfetter.

My sugar is raw
  • ebben

ja,okej...som sagt kan jag för lite om detta...
    Men med andra ord finns inge direkta för/nackdelar då? så vida man inte är direkt allergisk mot nåt speciellt då?

Svar på tråden skillnad på lättmjölk/mellanmjölk?? för/nackdelar,tack?