• Anonym (C)

kopia el. original?en fråga om a-kassa

Hej,
    Jag har en fråga till er som har gått på a-kassa förr.
    Jag ska nu skicka in alla mina arb.givar intyg.
    Jag märkte att ett av dem var en kopia. Måste man skicka original eller går det med kopia?

Annars måste jag ringa den arbetsgivaren igen och vänta ytterligare på att skicka in papprerna.. suuuck!

• Svar på tråden kopia el. original?en fråga om a-kassa
  • Anonym

Kopian måste nog vara videmerad för att den ska gälla om du ska skicka in den.

• Anonym (C)

Videmerad?

• Anonym (C)

Jaa, jag har haft rätt många arbetsgivare under det senaste året och ALL förutom en har skickat i original. vad ska hon med det till om hon nu sparat det?

Jaja, får väl ringa dit och förhoppningsvis hinner hon skicka det idag så jag får det imorrn.
    Har väntat på alla papper sen i måndags nu. Vill liksom få ivääg dem så fort som möjligt!

• Anonym (C)

Okej!
    Jag ringer helt enkelt efter ett nytt och i original!:)
    tack så mkt!

• Anonym

Jag har skickat in kopia en gång utan problem,men kolla med din a-kassa vad som gäller just hos dom...=)

• Anonym (C)

Tack!
    Men jag har ringt min arbetsgivare som skickade mig kopian. hon skulle genast skicka originalet så jag får det imorrn, så skickar jag allt som original så är jag på den säkra sidan!:)

• Anonym

Lika bäst att vara på säkra sidan...=)

Anonym (C) skrev 2008-12-04 14:44:34 följande:

Tack! Men jag har ringt min arbetsgivare som skickade mig kopian. hon skulle genast skicka originalet så jag får det imorrn, så skickar jag allt som original så är jag på den säkra sidan!:)
  • Anonym

Du kan lugnt skicka in kopia för den som tar emot det scannar änå in det så den som sen tar hand om det bryr sig inte/eller kan inte se om det är orginal eller kopia!

• Anonym

Anonym skrev 2008-12-04 14:53:05 följande:

Du kan lugnt skicka in kopia för den som tar emot det scannar änå in det så den som sen tar hand om det bryr sig inte/eller kan inte se om det är orginal eller kopia!
    det är bara FK som alltid vill ha orginal, för att det arkiveras.
  • LAV0LINA

Har själv fått skicka in alla orginalintyg till a-kassan (även fast jag haft stämpel och underskrift på att kopian överensstämmer). Det dög inte med kopia, dom a-kassor jag varit med i vill ha orginal.
    Jag har dock kopierat alla mina intyg innna jag skickat iväg dom eftersom det inte känns så bra att skicka iväg orginal...

• LAV0LINA

det stämmer inte, jag har fått skicka in orginal till min a-kassa.
    Sambon skickade in kopior (videmerade) men fick hem ett brev om att dom ville ha in orginalen för att kunna godkänna hans rätt till stämpling...

Anonym skrev 2008-12-04 14:53:56 följande:
    Anonym skrev 2008-12-04 14:53:05 följande: det är bara FK som alltid vill ha orginal, för att det arkiveras.
  • Anonym (C)

Jag har nu ringt till min a-kassa,vilket är handels. Och där godkänns inte kopior. allt ska vara original! Och som tur är har jag originalet påväg nu. Bättre att skicka allt rätt från första gången så man inte väntar i veckor innan de hör av sig om felet och man måste vänta ytterligare!

Det kanske är olika på olika a-kassor. men här ville de ha originalet!:)

• Anonym

Vill bara göra ett tillägg på tidigare inlägg som skrev att FK alltid vill ha orginal.
    Jag kan bara svara för avdelningen där föräldrapenning och hsjukpennig hanteras för där har jag själv varit anställd som handläggare:
    Där krävde vi inte in orginalet för alla dokument scannas in av handläggaren som tar imot blankettterna, handläggaren ser sedan bara det dokumentet som inscannat!

Svar på tråden kopia el. original?en fråga om a-kassa