• Emmmmmsan

Någon som har adenomyos?

Hur känns det? och hur upptäckte man det?

• Svar på tråden Någon som har adenomyos?
  • Brumelina

Jag har. Upptäcktes vid fertilitetsutredning och vid ultraljud. För mig innebär det väldigt jobbiga menstruationer. Blöder mkt, mkt klumpar + kramper i livmodern.

• Emmmmmsan

Ok Tack för ditt svar!!
    Har du värk mellan dina menstruationer?Då kanske det inte är det jag har då....dom har inte kunnat sett något via ul men jag har molande värk som kommer och går..och blir inte gravid.

• saga114

Har precis opererat bort ett adenomyom på livmodern, hade ont mest hela tiden och ibland så kunde jag knappt gå så nu hoppas jag på ett normal liv utan värk

• Cathy30

en liten dum fråga bara......vad är adenomyom? Har haft endometrios i flera år och opererat mig 2 ggr...har dessutom täta äggledare...men aldrig hört om adenomyom.
    Kram C

• Rae

Vill också gärna veta mer för en kompis har fått veta att hon kanske har det och vet inte vad det är.

• muhina

men om det är i livmodern, kan man operera bort bara en eller måste man ta bort hela livmodern? och kan man se den på ultraljud om den är inuti då?

• Emmmmmsan

Om jag fattat saken rätt så är det endometrios INNE i livmodern...jag vet inte hur man kan behandla det.
    Min läkare sa att man kan se det via ul och då är livmodern ofta något förstorad.
    Men jag skulle gärna vilja veta lite mer jag med!!

• muhina

jaaa, min har börjat misstänka det att jag har en i livmodern och att det heter adenomyos då, men han kan inte se den på vul, men jag har sådan smärta så fort han kommer i närheten av livmodern, så det är väldigt svårt att undersöka den, vet fan hur man gör skitjobbigt

• Egogirl

Jag har adenomyos sedan 1.5 år tillbaka och på mig såg min läkare via ultraljud att hela livmodern är fylld av adenomyos. Har otroliga smärtor av detta i stort sätt varje dag och har varit sjukskriven i 1.5 år. Har fått hormoner i sprayform, tablettsform med det fungerade inte alls. Fick därefter sätta in en hormonspiral som de var tvungna att ta ut eftersom det blev bara värre med den. Nu blir det operation för det finns inte annat att göra. Enligt min läkare så läker inte adenomyos ut av sig själv utan oftast blir det till att ta bort livmodern helt.

Svar på tråden Någon som har adenomyos?