• Anonym (hjälp)

Baby med hjärnhinneinflammation.... nån som varit med om det? HJÄLP!

Min bästa väninna är inne på barnavdelningen med sin son(vårt gudbarn) som nu är otroligt sjuk. De misstänker att han har hjärnhinneinflammation och ska ta ryggmärgsprov på honom. Är så orolig så jag kräks snart, och min väninna är ju helt förstörd och pratar om att hon tror att det kommer att sluta illa.
    Nån som varit med om detta/liknande? Hur är det med bebisar och just hjärnhinneinflammation? Är det mycke farligt, klarar de sig, kan de få men av detta????

Tacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-04 14:42
    Glömde ju...pojken är 2.5mån.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-07 18:39
    !!!Puffar för mammans fråga i tråden!!!!

• Svar på tråden Baby med hjärnhinneinflammation.... nån som varit med om det? HJÄLP!
  • Hybr1d

Finns bakteriell meningit som är ovanlig men mycket farligare, viral meningit är mildare och den vanliga sorten.

Bakteriell meningit kan ge men (hjärnskador t.ex.) och är farligare beroende på vad för sorts bakterie det gäller, dock alltid allvarligt.

www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp

där står mycket.

Hoppas verkligen det går bra!!

• Anonym (hjälp)

Hybr1d skrev 2008-12-04 14:45:24 följande:

Finns bakteriell meningit som är ovanlig men mycket farligare, viral meningit är mildare och den vanliga sorten. Bakteriell meningit kan ge men (hjärnskador t.ex.) och är farligare beroende på vad för sorts bakterie det gäller, dock alltid allvarligt. www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp... där står mycket. Hoppas verkligen det går bra!!
    Tack... Var in och läste där men tänkte sen att han är ju bara en liten, liten bebis. Att hurdan effekt har dethär på en bebis.. Fick för mig att informationen jag hittade var mera för vuxna.
  • Ninno

Hej! Jag och min syster hade det när vi var små. Syrran var nog bara runt 3 år gammal då eller yngre (minns inte riktigt) Vi fick göra ryggmärgsprov, det gör inte ont kommer jag ihåg iallafall. Det enda som är jobbigt är huvudvärken men den får man ju medicin mot. Vi hade den smittsamma versionen, alltså den mindre farliga varianten. Det gick över efter en vecka. Vi var inlagda på sjukhus under denna tiden. Den icke smittsamma varianten är jätteovanlig så den behöver ni nog inte oroa er för.
    Ta det lugnt. Läkarna kommer fixa detta! Jag har aldrig hört om ngn som fått bestående men pga hjärnhinneinflammation. Varken jag eller syrran fick det fast att vi var jättesmå heller!

• Hybr1d

Ja, det var det nog. Jag googlade lite och fick detta:

"Meningit hos nyfödda orsakas oftast av E.coli, grupp-B-streptokocker, eller listeria. Risken är högre för för tidigt födda barn och de som har lägre födselvikt än 2 kg. Andra barn kan också löpa större risk att få meningit, men det kan vara svårt att diagnosticera. "

Här stod rätt mycket!
    www.emedicinehealth.com/meningitis_in_children/article_em.htm

• Anonym (hjälp)

Ninno skrev 2008-12-04 14:52:17 följande:

Hej! Jag och min syster hade det när vi var små. Syrran var nog bara runt 3 år gammal då eller yngre (minns inte riktigt) Vi fick göra ryggmärgsprov, det gör inte ont kommer jag ihåg iallafall. Det enda som är jobbigt är huvudvärken men den får man ju medicin mot. Vi hade den smittsamma versionen, alltså den mindre farliga varianten. Det gick över efter en vecka. Vi var inlagda på sjukhus under denna tiden. Den icke smittsamma varianten är jätteovanlig så den behöver ni nog inte oroa er för. Ta det lugnt. Läkarna kommer fixa detta! Jag har aldrig hört om ngn som fått bestående men pga hjärnhinneinflammation. Varken jag eller syrran fick det fast att vi var jättesmå heller!
    Tusen tack för ditt svar! Det en lättnad att höra om er och att det gick bra för er. Ska åka dit bara min man kommer hem och tar våra barn så ska vi hoppas att de fått svar på proverna.
  • Anonym (hjälp)

Hybr1d skrev 2008-12-04 14:54:41 följande:

Ja, det var det nog. Jag googlade lite och fick detta: "Meningit hos nyfödda orsakas oftast av E.coli, grupp-B-streptokocker, eller listeria. Risken är högre för för tidigt födda barn och de som har lägre födselvikt än 2 kg. Andra barn kan också löpa större risk att få meningit, men det kan vara svårt att diagnosticera. " Här stod rätt mycket! www.emedicinehealth.com/meningitis_in_childre...
    Ok, tusen tack. Han var ganska stor då han föddes..drygt 4kg....men kom för tidigt(bara ca.2veckor) MEN var påväg ut redan i v.32 så då låg hon intagen länge på sjukhus. Men de kanske inte alls har nåt med saken att göra. De trodde att det var en följdsjukdom efter ett virus de hade för 2veckor sen... med blåsor i munnen, på händerna och på fötterna. Som deras äldre dotter hade och också han sen fick.
    Hoppas så att beskedet de får är positivt och att han snart ska bli bra.
  • Hybr1d

Hoppas det går bra också! det gör det säkert Du får uppdatera när du vet!

• Anonym (hjälp)

Helvete!
    Svarena hade kommit och inflammationen är orsakad av en bakterie.
    Men de visste inte vilken då han fått antibiotika, så nu får han nån medicin som de hoppas ska hjälpa. Annars fanns inget kvar att göra...

• Anonym (kram)

Åh Vad säger man? Hoppas verkligen den lilla kryar på sig. Tankar till er som bara kan vänta och se... KRAM

• Anonym (Tankar)

Åhh, sänder många tankar till din väninna och hennes familj!!

Svar på tråden Baby med hjärnhinneinflammation.... nån som varit med om det? HJÄLP!