• bodimit

Slakta får eller kycklingar själv?

Jag skulle väldigt gärna vilja ha egna får och höns som jag kan ha springandes fritt ute på min tomt så att jag vet att de har haft ett bra liv innan vi slaktar dem för att äta. Nu är frågan då. får man lov att slakta själv? min man som är muslim vill väldigt gärna göra "halal" slakt isådanafall. Är det förbjudet i sverige? måste man ha nån slags av tillstånd för att slakta?

*Jag behöver inte påhopp från folk om att det är djurplågeri. jag vill bara veta vad som gäller.*

• Svar på tråden Slakta får eller kycklingar själv?
  • MsBeauty

Jag tror inte det är tillåtet, men det är omöjligt att hålla koll på, så de flesta gör det ändå. Så gott som allt halal kött vi äter är slaktat i Sverige, men inte av oss.

• rosyposy

Jag vet en som hade småskalig grisuppfödning, hon hade en slaktar som kom till hennes gård och slaktade grisarna när det var dags. Tror nog att det kan vara svårt att få dt halal-slaktat på detta sätt dock. Ett tips är att ta kontakt med närmsta slakteri och hör dig för.
    Du får inte slakta själv.

• Grenna

Vi har lantbruk och slaktar själva för husbehov så ja det är tillåtet att slakta själv under förutsättning att man har kunskap naturligtvis. Djuret får inte utsättas för onödigt lidande.

Däremot är jag osäker på om halal-slakt är tillåtet att utföra själv även om det finns några slakterier som är godkända för just halal-slakt.

• MikPel

Hemslakt för eget bruk är tilllåtet.

Ritualslakt är inte tillåtet.

Djuret måste bedövas innan snittet..

• conina

De slakterier som ar godkanda for halalslakt i Sverige foljer Svensklagstiftning, som sager att djuret ska vara bedovat pa ett eller annat satt fore avblodning. Vad jag vet sa anvands el for att bedova faren pa de halal slakterierna som ar verksamma (och godkanda), jag vet dock inte om det ar praktiskt mojligt att anvanda eltang vid hemmaslakt utan misstanker att det ar bult som galler.

• bodimit

vad är en bult för nånting?
    och hur är reglerna för om man bara ska "nacka" en höna? måste man fortfarande bedöva dem eller? för de hinner väl inte känna nånting om man huger huvudet av dem? eller?

• bodimit

MikPel skrev 2008-12-04 18:50:32 följande:

Hemslakt för eget bruk är tilllåtet. Ritualslakt är inte tillåtet. Djuret måste bedövas innan snittet..
    men är inte halal slakt en form av ritual?
  • conina

Jag ar inte helt saker pa hur reglerna ser ut for hons, men jag har for mig att det inte ar riktigt lika hoga krav av bedovande vid slakt av hons,tyvarr.

Bult ar forkortningen for Bultpistol och kallas ofta i dagligt tal for "Slaktmask". Man skjuter djuret i hjarnan med den och det anses vara bedovning innan man lagger ett snitt for avblodning. Enligt Svensk lag sa far det vara max 30 sekunder mellan att man sjutit till avblodning paborjats. Man far ALDRIG avbloda ett djur i Sverige utan att de har blivit bedovade (med eltang, bult eller gas) och det ar har problemet med vissa former av halal och kosher slakt uppkommer. Sa lange man bedovar djuret sa ar det OK att lasa boner och vanda djuret mot Mecka.

• bodimit

men vet nån vart man får tag i en sån här bult pistol grej?
    priser ?
    måste man ha licens för den? (om den räknas som vapen eller nåt)

• MsBeauty

det kan vara värt att kolla upp med din man om han anser att det är halal-slaktat om djuret bedövas först. många av oss anser inte det nämligen.

• conina

Jag skulle rekomendera er att ta kontakt med ett lokalt slakteri och aven att diskutera med en veterinar (da det ar veterinarer som har tillsynsansvar pa slakterier) lagmassigt sa ar det luddigt om hur mycket utbildning man behover for att fa bulta.

Anser han att djuret inte skall vara bedovat forst sa ar enda mojligheten for honom att ata halalslaktat i Sverige att importera kott eller att slakta illegalt.

• mamlan

skillnaden mellan att slakta en höna och halal slakt ev ett får är väl att fåret ska förblöda, alltså lever efter att man snittat halsen..men hönan dör ju direkt om man hugger av huvudet...?

• MsBeauty

fast hönan ska också förblöda, annars blir det vanlig slakt.

• blå fisk

Skillnaden mellan en höna och ett däggdjur av lite större slag är väl att blodmängden är avsevärt mindre hos en höna. Så en höna som får förblöda tappar väl medvetandet betydligt snabbare än ett stööre djur. Men jag vet absolut inte om det är tillåtet att nacka höns själv, men jag tror det faktiskt.

• MikPel
    bodimit skrev 2008-12-04 22:34:23 följande:
    men vet nån vart man får tag i en sån här bult pistol grej? priser ? måste man ha licens för den? (om den räknas som vapen eller nåt)
    Från företag som som säljer lantbruks artiklar.

tex www.nordpost.se/
    Annars finns det böcker på biblioteket som handlar om hemslakt och fårskötsel.

Du kan också prata med grannar som har fårskötsel, ni bor väl på landet?
  • MikPel
    bodimit skrev 2008-12-04 22:34:23 följande:
    men vet nån vart man får tag i en sån här bult pistol grej? priser ? måste man ha licens för den? (om den räknas som vapen eller nåt)
    Från företag som som säljer lantbruks artiklar.

tex www.nordpost.se/
    Annars finns det böcker på biblioteket som handlar om hemslakt och fårskötsel.

Du kan också prata med grannar som har fårskötsel, ni bor väl på landet?
  • Nationalromantikern

Klart du kan slakta själv, det är inte särskilt svårt heller.

Hönsen nackar du bara, plockar och rensar som en fisk.

Fåren får du kanske vara med och titta på några gånger innan du försöker själv, alt. se en film.

Svar på tråden Slakta får eller kycklingar själv?