• sonria

Barn och rödbetor?

Någon som vet hur det ligger till med rödbetor? Får barn över ett år äta det eller ska det undvikas? Gravida har jag förstått får äta det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-04 18:16
    Läste på Livsmedelsverket att man ska vänta med rödbetor tills barnet är 1 år. Det var i princip svar på min fråga! Om någon hade tänkt att svara!
  • Svar på tråden Barn och rödbetor?
  • Lolagumman

Noah älskar inlagda rödbetor!!! Han började äta det när han var drygt 1 år. Men som sagt till små barn ska man inte ge rödbetor på pga nitrat/nitrit

• kaksmulan

Jag har nog låtit mina barn käka rödbetor innan ettårsåldern. Men står det som det gör på livsmedelverkets hemsida så tycker jag att man också kan undvika dem.

Ska dock tillägga att när jag givit mina barn rödbetor är det hem-kokta och inte inlagda sådana. Ger man barnen mycket rödbetor så färgas deras urin rött, men det är inget farligt.

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • Isnogood

skulle bara vilja tipsa om att rödbetor är perfekt att ge till barn med gämna mellanrum då det är samma färgämne i dem som i tabletter men ger när/om barnen får mask i magen...så...om dom äter rödbetor...så håller det borta masken...om dom får dom så dör dom (masken alltså!!!) på naturligt sätt....

• Roots

Hm, bra det där med masken. Jag har gett det en gång till min son som är 11 månader. Alltså färska som jag kokat soppa på. Han gillade det jättemkt. Tror man kan göra det sällan så är det ingen fara, men skulle inte göra det före åtta månader typ. Efter ett år kan de äta det, har iaf inte sett någon varning för det.

Svar på tråden Barn och rödbetor?